حسني مبارك مات

Mubarak_Died

حسني مبارك كان عنده ٣ فرص و نصف فرصه انه يخلي الدوله المصريه اكثر كفاءه واستجابه لطموحات شعبها و مواطنيها. الفرصة الأولى بعد حرب الكويت ١٩٩١ و الثانيه بعد انتهاء الازمه الاقتصاديه الآسيوية و التحرير الاقتصادي العالمي و العولمة ١٩٩٩ و الثالثه خلال ضغوط إدارة جورج بوش الابن للتحول الديمقراطي في الشرق الأوسط ٢٠٠٣. مش بس حسني مبارك ضيع كل واحده من الفرص دي. اللي اي واحده منهم كانت ممكن تنقل مصر انها تبقى دوله محترمه. معقوله. مكان ممكن يتعاش فيه للغالبيه العظمى مش بس لشريحه من المقربين. مش لازم نقول زي ما فرانكو عمل في اسبانيا. لكن ممكن كانت تكون زي البرازيل. مش بس ضيع الفرص دي لكن هو في كل مره بالغ في العند مع الناس و القمع و الاعتقالات و التعذيب و فرض طبقه انتفاعيه على الشعب و اخيرا فرض عائلته علينا و توريثنا لابنه.

حالة اللا أمل اللي بنعيشها حاليا، مبارك هو المسئول الأول عنها. و اخيرا النصف الفرصه جت في ثوره ٢٠١١ و ضيعها تماما و بالغ في عنده بإصدار أوامر بقتل ٩٠٠ مواطن مصري باعتراف الأجهزة الأمنيه ذاتها و بعدها بالتفاوض مع المجلس العسكري انه مش حيمشي الا لما يطمئن على فلوسه بالخارج. مصدر ١. 

مبارك و عناده و قمعه و غباؤه و فساده جعل مصر كلها مثله: عناد و قمع و غباء و فساد و اذلال. مبارك هو السبب الرئيسي في كل ما نحن فيه الآن. 

المصادر:

————

١-

https://jawdablog.org/2016/01/04/myth69_mubarak_stepped_down_to_save_the_country/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.