مجموعة حقائق عن ترشح عنان

Facts_about_Anan_Candidacy

١- احد اهم اسباب حدوث تحول ديمقراطي في امريكا اللاتينيه هي ان ضباط الجيش (اللي كان محتكر السلطه بعد سلسله من الانقلابات العسكريه في معظم دول امريكا اللاتينيه) مع كل انتخابات رياسه كانوا بيتخانقوا مع بعض مين يبقى الرئيس. ده خلى جواهم فيه شلليه و فتت الدوله العميقه في البرازيل مثلا. جزء من الدوله العميقه يبقى مع فلان ضد علان. و جزء تاني مع علان ضد فلان. دي طبيعه بشريه. اللي حصل كمان ان كل ضابط جيش عاوز يوصل للرئاسه كان بيستعين بمجموعات مدنيه ضد غريمه ضابط الجيش برضه و يوعد المجموعات المدنيه دي بحريات اكتر و انفتاح. في النهايه ده كان احد اهم اسباب ان الجيش البرازيلي وصل لاستنتاج انه مش قادر يحكم و لازم يسيب السلطه للمدنيين. مصدر ١. 

٢- مفيش اي ثوره في العالم نجحت بدون كسر او تحييد الجيش في البلد دي. من اول الثوره الامريكيه اللي الجيش الامريكي نجح فيها في كسر احتكار الجيش البريطاني للسلاح في العالم الجديد و تفوق عليه و استدرجه لمعارك في الداخل الامريكي بعيد عن الموانئ و بالتالي بعيد عن الإمدادات من بريطانيا لحد ثوره فرنسا اللي الجيش فيها اتفتت بعيد عن الملكيه لحد اخيرا الثورات الملونه في أوروبا الشرقيه اللي كان مستحيل تنجح لولا تفتت الجيش السوفيتي و هزيمته معنويا قدام أمريكا. غير كده كان الاتحاد السوفيتي يدخل يحتل المجر و تشيكوسلوفاكيا تاني زي ما حصل في الخمسينات و الستينات. مصدر ٢. 

٣- الجيش المصري هو المحتكر الحقيقي للسلاح و للسلطه و الاقتصاد في مصر. و هو جيش رجعي غير ثوري و هدفه تثبيت الاوضاع القائمه على احتكاره للاقتصاد و تربح قياداته من ذلك و تثبيت تبعيه مصر للخليج و اسرائيل. 

٤- الاوضاع العالميه الحاليّه مع وجود ترامب في السلطه تسمح للسيسي و قيادات الجيش باستخدام أقصى درجات العنف ضد اي حركه ثوريه شعبيه. و العائق الوحيد أمامهم لن يكون اوباما الذي قال وقتها ارحل الان يعني الان و ساهم في تسريع رحيل مبارك. العائق الوحيد سيكون الخوف من هروب المجندين و انفراط الجيش. و السيسي لن يتورع عن المغامره بذلك لإنقاذ كرسيه. و الشعب المصري مدرك ذلك و بالتالي يوجد خوف حقيقي من الخروج الشعبي. 

٥- كلنا نتذكر لما السيسي في بدايات ٢٠١٧ حاول تعديل الدستور ليكون له حق التجديد مدى الحياه و اعترضت امريكا على ذلك بمكالمة من ترامب خوفا من تكرار تجربه مبارك و تحمل امريكا تبعات انفجار مصري في المستقبل. اذا هناك ضوء احمر أمريكي امام السيسي. او على الأقل اصفر. و السيسي يدرك ذلك و هذا يفسر عدم اطمئنانه. و يفسر ان النقيب اشرف يقول في التسريبات تمنيه ان الانتخابات تعدي على خير. و يفسر قلق السيسي الواضح في مؤتمر حكايه وطن. و يفسر التسريبات عن شد بين السيسي و نائب الرئيس الامريكي. و يفسر تقديم السيسي لميعاد الانتخابات عشان يخلص. 

لذلك و بشكل براجماتي فدخول عنان الانتخابات خبر سيئ للسيسي. و سيدفعه للتزوير على نطاق واسع. و ده أحسن جدا. لانه يكشفه و يعريه امام من يعرفون الحقائق في العالم. و سترى الدوله العميقه التزوير لانها ستشارك فيه. و هذا جميل لانه يقسم الدوله العميقه ضد بعضها. مخابرات حربيه ضد عامه. جميل جدا. و سيدفع صغار الضباط في العامه لتسريب ما هو اخطر ضد السيسي و ضد الحربيه. و ربما سيعملون ضده أساسا. و سيعملون ضده بحشد بعض الناس و الوعد لهم بتوفير غطاء قانوني و ربما بالسلاح أيضا. و هو المطلوب لانه يفتح الامر في ٢٠١٩ امام غطاء للشعب المصري للنزول بشكل حقيقي تحت رعايه اجهزه في الدوله العميقه ضد بعضها و يفتح الطريق امام بعض قيادات الجيش ان تتردد في طاعه أوامر السيسي. 

على فكره حتى لو تمثيليه (و نحن نشك جدا لان السيسي يخشى ظله و مستحيل يثق في عنان في هذا الامر و يفسر هذا غضبه و تصريحه انه لن يسمح لفاسد بالوصول للكرسي)، حتى لو تمثيليه فالبعض سيصدقها داخل الدوله العميقه و يزيد الانقسام داخلها. 

افضل شيئ الان امام الاخوان هو الصمت التام. 

افضل شيئ امام الشعب المصري هو تأجيج الخناقه. 

ازاي؟ اننا نمثل ان عنان مرشح قوي جدا. و نحط صورته اللي مع المقاله دي لانها بتغيظ السيساويه. كل لما يزيد تقل عنان مع الرأي العام كل لما الدوله العميقه حتحس ان نهايه السيسي قربت لان الدوله العميقه عارفه ان امريكا و أوروبا و الخليج بيقيسوا الرأي العام كمان. 

خليكم مره اذكياء. هل ده ممكن؟ 

المصادر:

١- التحول الديمقراطي في امريكا اللاتينيه 

https://jawdablog.org/category/الانقلابات-العسكرية/الحكم-العسكري-في-البرازيل/

٢- هل ممكن تنجح ثوره من غير تحييد الجيش

https://jawdablog.org/2017/12/27/can_any_revolution_succeed_without_army_defeat/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s