حول إعلان ترامب القدس عاصمة إسرائيل

About_Trump_Announcement_Jerusalem_Israel_Capital

ناس كتير بتقول طيب هوه القرار بتاع ترامب ده يغير ايه. هوه مش القدس كده كده محتله. 

القرار الحقيقه يفتح أبواب كثيره كانت مغلقه:

١- تسريع حركه الاستيطان في القدس. الحكومه الامريكيه كانت ترفض اي قروض متجهه لإسرائيل لبناء مستوطنات في القدس. الان اسرائيل تستطيع الاقتراض بسهوله من المؤسسات الماليه الامريكيه دون الحاجه لجمع تبرعات او استثمارات كان اسرائيل بقالها فتره بتحاول تلمها من يهود امريكا. و كل دوله في العالم تقترض لعمل مشاريع كبيره بصرف النظر عن الغنى. الان الموضوع مفتوح. سهل الاقتراض بفايده قليله. 

٢- معنى ذلك تسارع شديد للاستيطان. تغيير الواقع على الارض بمشاريع ضخمه. 

٣- تهجير مواطني القدس. لأنهم الان مواطنين اسرائليين. حتى الان اسرائيل كانت مترددة في اعتبار مواليد القدس مواطنين اسرائليين. كانت بتعطيهم بطاقه اقامه دايمه. بعد الان ستضع أمامهم اما الجنسيه الاسرائليه او التهجير. 

٤- دول كثيره في العالم من الان ستنقل سفاراتها (بمرور الوقت). و بالتالي تفقد القضيه الفلسطينيه شرعيتها و بمرور الوقت سيقول الجميع هذا امر واقع و ليه يا عرب و يا مسلمين لا تعترفوا. 

٥- هناك مسأله هيبه. معنى النقل ان مليار مسلم و ملايين المسيحيين في الشرق الاوسط لا وزن لهم في العالم. و عارفين لا وزن لهم ليه؟ لان قياداتهم زي ما احنا شايفين. ومحدش يقول يولى عليكم. لأننا عملنا ثوره و حاولنا نخلص منهم و الناس اياهم رجعهوهم. و الحديث أساسا ضعيف ومشكوك فيه. ألمانيا ربنا حط فيها هتلر و هم شعب محترم جدا. لو مضايق قوي قوم معانا نغير الحكام دول. 

لذلك الأمور ليست بالهيافه التي يريد الاعلام المصري و العربي تصويرها لأسباب معلومه. 

الصوره هي للحمله الاعلانيه التي كانت اسرائيل تقوم بها للاكتتاب في استثمارات هناك. لا تحتاج كثير من ذلك الان للبناء في القدس. 

و طبعا كلنا فاكرين انه في وقت من الأوقات ترامب كان هو المنقذ لمصر و الناس اياهم كانوا بيزيطوا لترامب كأنه صلاح الدين و لما كسب حسسونا ان مصر كسبت كأس العالم (مصدر ١). و السيسي لما حب يستنجد بحد بعد احداث المنيا ناشد الرئيس ترامب (فاكرينها؟ و لا نسينا؟ مصدر ٢). 

المصادر:

١- http://www.bbc.com/arabic/middleeast-41045448

٢- https://youtu.be/dNwlt5bgXLg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.