صفحات منسية من حياة الرسول عليه الصلاة و السلام … الحلقه ٩

قصه نزول الوحي تؤكد فعلا ان النبي رسول مبعث !

Forgotten_pages_of_Prohets_Life_9_01

بالطبع كثيرون يشككون في بعثه الرسول و الحقيقه ان قصه نزول الوحي تؤكد ان الامر اكبر بكثير من ان شخص عربي يدعي النبوه و يستخدم الشعر و السجع لرواية قصص مستوحاه من التوراة و الإنجيل كما يقول البعض. و لو تدبرنا قليلا و فكرنا شويه في قصه نزول الوحي سنفهم هذا.

الرسول بلغ ٤٠ سنه و زي ما شفنا كان بيروح يتأمل في غار حراء و الحلقه اللي فاتت درسنا الغار و تركيبه و المعجزة فيه بالتفاصيل (مصدر ١).

قصه نزول الوحي مشهورة طبعا. الرسول محمد صلى الله عليه و سلم كان بيتأمل كعادته في غار حراء في شهر رمضان سنه ٦١٠ ميلادية. و أتاه الملاك جِبْرِيل و ضمه ثلاث ضمان شديده الرسول حس في كل واحدة انه على وشك الموت. و في كل مرة يقول له اقرأ. الرسول يقوله ما انا بقارئ. و في الثالثة يروي له جِبْرِيل: اقرأ باسم ربك الذي خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربك الاكرم الذي علم بالقلم. علم الانسان ما لم يعلم.

السيده عائشه زوجه الرسول لاحقا هي اللي روت احاديث مبدأ نزول الوحي. الرسول قال انه مكانش بيكره قدر الشعراء و المجانين. لكن كان خايف جدا انه مسه شعر او جن. مكانش عارف ايه اللي بيحصل. و نزل بسرعه على السيده خديجه رفيقة حياته (و خصصنا حلقه كامله في الحلقه السابعه ازاي أتجوزها و العلاقه الخاصة بينهم اللي هي كانت حب حقيقي و أثبتنا انها غير كل ما يقال انه مثلا اتجوزها عشان فلوسها. مصدر ٢) و قال لها زملوني زملوني. يعني غطيني او لفيني. الرسول كان ملامحه كلها خوف و كان بيرجف و يرتعش. نشوف الحديث اللي روته السيده عايشه بيقول ايه:

” صلى الله عليه وسلم يرجف فؤاده فدخل على خديجة بنت خويلد رضي الله عنها فقال زملوني زملوني فزملوه حتى ذهب عنه الروع فقال لخديجة وأخبرها الخبر لقد خشيت على نفسي فقالت خديجة كلا والله ما يخزيك الله أبدا إنك لتصل الرحم وتحمل الكل وتكسب المعدوم وتقري الضيف وتعين على نوائب الحق فانطلقت به خديجة حتى أتت به ورقة بن نوفل بن أسد بن عبد العزى ابن عم خديجة وكان امرأ قد تنصر في الجاهلية وكان يكتب الكتاب العبراني فيكتب من الإنجيل بالعبرانية ما شاء الله أن يكتب وكان شيخا كبيرا قد عمي فقالت له خديجة يا ابن عم اسمع من ابن أخيك فقال له ورقة يا ابن أخي ماذا ترى فأخبره رسول الله صلى الله عليه وسلم خبر ما رأى فقال له ورقة هذا الناموس الذي نزل الله على موسى يا ليتني فيها جذعا ليتني أكون حيا إذ يخرجك قومك فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم أومخرجي هم قال نعم لم يأت رجل قط بمثل ما جئت به إلا عودي وإن يدركني يومك أنصرك نصرا مؤزرا ثم لم ينشب ورقة أن توفي وفتر الوحي”

الرسول قال لخديجه بعد لما هدي شويه انه كان خايف على نفسه. خايف من المنظر و خايف لا يكون اتجنن. السيده خديجه تقوله ايه بقى. تقوله انت ربنا مش حيخزيك أبدا. مش حيخليك تبقى مجنون او ساحر و تتفضح قدام أهل مكه. لأنك اعمالك كلها اعمال جميله. بتصل الرحم و بتكرم الضيف و بتساعد الضعيف. بس طبعا كلام مينفعش نقول انه حصل لأهل مكه. احنا الاول لازم نستشير حد يدلنا ايه اللي بيحصل لان بسبب ان ربنا أكيد مش حيخزيك فبالتأكيد ده مش سحر و لا جنان. و راحت بيه على ورقه بن نوفل و زي ما شفنا ورقه كان معاهم في جماعه الأحناف اللي كانوا بيتقابلوا عشان يفكروا في ايه الديانه الصحيحه لان وقتها كان وقت فتن كبيره في داخل المسيحيه (وقت الفصام بين طوائف المسيحيه المختلفه و بين المسيحيه و اليهوديه طبعا). و معروف ورقه قال ايه للرسول لما سمع ما حدث.

نقف هنا وقفه مهمه. لو الرسول صلى الله عليه و سلم كان مُدعي و عاوز يكسب من ادعاء النبوه كان اول حاجه يعملها هي انه يروح على أهل مكه و يقولهم انا شفت كذا و كذا و لازم تؤمنوا بيا. الرسول معملش كده خالص. تاني حاجه لو هو مدعي النبوه مكانش حيبقى خايف فعلا. مكانش حيبقى فيه قصه زملوني زملوني. مكانش ورقه بن نوفل و لا السيده خديجه يروا القصه بعدها بناءا على اللي شافوه. ليه يخاف من حاجه هوه ماشفهاش أساسا؟ و لو عاوز يمثل كان يروح يمثل قدام أهل مكه نفسهم مش يحتفظ لنفسه و اقرب الأقربين بس بالموضوع. و حنشوف لاحقا انه استمر فتره طويله محتفظ بالموضوع في دايره ضيقه جدا جدا. مدعي النبوه ميعملش كده اطلاقا. للاسف دي نقطه منطقيه مناهج التعليم في مصر (و لا في غير مصر) مش بتدرسها لسبب غير معلوم. للاسف مبنحاولش نشغل مخنا خالص و لا نعلم الطلبه يشغلوا مخهم.

نختم هنا بنقطتين مهمين. الاولى هي ليه القرآن بدأ بإقرأ. تخيل كده العالم شكله حيكون ايه من غير الكتابه و القراءه؟ ابسط حاجه. مكانش حيبقى فيه برامج كمبيوتر. القدرة على حفظ المعلومات ذاتها حتبقى مش موجودة. كل المعلومات حتبقى سماعي و دي قدرتها محدوده جدا. و بالتالي مفيش اي تقدم كان ممكن حيحصل. ثوره العلم في العالم كله حصلت بسبب القراءه و الكلمه المكتوبه.

الحاجه التانيه و هي معجزة في ليه ان دول يبقوا اول آيات ينزلوا انها تختم ب “علم الانسان ما لم يعلم”. فيه اجماع بين علماء الأنثربولوجيا و علماء التاريخ ان قبل ثوره الكلمه المكتوبه كان فيه ثوره اهم منها هي ثوره القدره على الفهم. و هي اللحظه اللي الانسان اكتشف فيها انه يقدر يفهم معلومه و يستوعبها و يعمل حاجه بيها. و دي بيقولوا عليها ثوره الفهم او cognitive revolution. لانه من غيرها مش ممكن يبقى فيه لغة أساسا. و من غير لغة و تواصل مفيش تقدم. يعني اول آيات نزلت على الرسول فيها “اقرأ” و هذا طريق التقدم من وقتها حتى الْيَوْمَ و حتى تقوم الساعه. و أتت بصيغه امر لانها طريق التطور و التقدم لاحقا. ثم في المنتصف في فعل الماضي خلق الانسان من علق و هي البدايه اللازمه للحياه على الارض. و انتهت الآيات بثوره الفهم او cognitive revolution بصيغه الماضي أيضا لانها ما قامت عليه ثوره الكلمة المقروءة و المكتوبه عندما يقول تعالى “علم الانسان ما لم يعلم”.

و لو عاوز تقرا عن ثوره الفهم ادخل مصدر ٣.

للاسف. احنا بنقرأ من غير ما نفهم. و نكمل الحلقه الجايه بعون الله.

الصور لغار حراء

Forgotten_pages_of_Prohets_Life_9_02

المصادر:

1- الحلقات السابقه من صفحات منسيه من حياه الرسول محمد صلى الله عليه و سلم

https://jawdablog.org/2017/11/17/forgotten_pages_of_prohets_life_08/

https://jawdablog.org/2017/11/11/forgotten_pages_of_prohets_life_07/

https://jawdablog.org/2017/11/04/forgotten_pages_of_prohets_life_06/

https://jawdablog.org/2017/10/28/forgotten_pages_of_prohets_life_05/

https://jawdablog.org/2017/10/21/forgotten_pages_of_prohets_life_04/

https://jawdablog.org/2017/10/14/forgotten_pages_of_prohets_life_03/

https://jawdablog.org/2017/10/07/forgotten_pages_of_prohets_life_02/

https://jawdablog.org/2017/09/30/forgotten_pages_of_prohets_life_01/

2- ثوره الفهم 

https://www.theguardian.com/books/2014/sep/21/sapiens-brief-history-mankind-review-yuval-noah-harari

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s