مسلمي ميانمار

Mianmar

ليه الدول العربيه و الاسلاميه (باستثناء قليل) مش قادره حتى انها تعترض او تشجب او تندد بالاعتداءات على مسلمي ميانمار؟ الحقيقه فيه سببين:

الأولاني ان ميانمار موقع استراتيجي مهم جدا. نفهمه الاول و بعدين نفهم ليه ده موضوع مؤثر على الدول العربيه و الاسلاميه. ميانمار هي أضيق نقطه بين المحيط الهندي و الصين. و بالتالي بدل ان السفن تدور لحد مضيق مالقا عشان توصل لمواني الشاطئ الشمالي الشرقي للصين، ممكن بسهوله ان سفن جايه من الخليج العربي او أوروبا توصل لميانمار و تلقي حمولتها في ميناء جزيره مايد Made island و تروح في خط انابيب ميانمار – الصين Myanmar China Energy Link. ده بيوفر نصف الزمن و نصف التكاليف. لذلك ميانمار بالنسبه للعالم دلوقتي زي مصر و موقعها في القرن ١٨-١٩. 

لذلك الصين و الغرب مهتمين جدا بميانمار و يفسر الاهتمام الإعلامي بيها و يفسر الانفتاح الاقتصادي الغربي مع ميانمار و الضغوط لإرساء حكم ديمقراطي فيها بما فيها جايزه نوبل لاونج سون كي و الضغوط للافراج عنها. ده في نطاق التجاذب الدولي بين الصين و الغرب. 

طيب ده ايه علاقته بالدول العربيه و الاسلاميه؟ لازم نحط ده في سياق صعود الصين الدولي. الصين بصفه عامه كانت عدوه للربيع العربي لانها شايفه الديمقراطيه الليبرالية السريعه (او حتى من الأساس) خطره على النظام في الصين نفسه. الصين عندها مبدأ دولي مهم جدا في علاقاتها مع العالم و هو رفض تدخل اي دوله في شئون دوله اخرى. يعني دوله تعذب مواطنيها او تقتلهم كل ده مش مشكله طالما الصين تقدر تعمل معاها علاقات اقتصاديه. لذلك مثلا الصين لا تنتقد سياسه بشار الأسد. ملهاش دعوه طالما فيه علاقات و بيع و شراء. مفيش قواعد اخلاقيه الحقيقه في السياسه الخارجيه للصين. و بالتالي الصين شايفه ان القضاء على اي تهديد من المسلمين في ميانمار للنظام العام و للدوله هو عمل من حق الدوله انها تعمله. بالعكس من مصلحه الصين ان ده يحصل عشان تقدر انها تشتغل في ميانمار كدوله مستقله. الغرب في نفس الوقت حريص على علاقاته مع ميانمار و عارف قد ايه الشد بين المسلمين و البوذيين في ميانمار قضيه رأي عام شعبي في ميانمار. كل البوذيين بما فيهم اونج سون كي ذاتها عندهم كره للمسلمين. و بالتالي الغرب مش عاوز يعادي الرأي العام و الجيش في بلد بأهميه ميانمار. 

طيب ايه علاقه ده بالعرب و المسلمين؟ ايه اللي مانعهم يشجبوا حتى؟ الصين قطعا لها ضغوطها و هي عضو في مجلس الأمن. الصين بتقول ان الامر ده يخص الصين و انه لو سمحتم ملكمش دعوه بيه. لاحظ انه وفد أمني صيني زار مصر من شهر تقريبا و نتج عنه القبض على الصينيين المسلمين المقيمين في مصر و بيدرسوا في الأزهر. اذا الصين ليها الان قدره على التأثير الدولي و هو تأثير سلبي للاسف في حاله المنطقه العربيه و الدول المسلمه. و الغرب شايف ده و شايف ان الصين بتمنع العالم يشجب ميانمار لكن الغرب كمان بالذات بعد ترامب بقى أكثر اهتماما بمصالحه و شايف ان الأفضل الاحتفاظ بعلاقه مع ميانمار. 

العامل التاني اللي يخلي العالم العربي و الاسلامي يسكت هو انه لو مصر مثلا فتحت بقها عن تهجير مسلمي ميانمار يبقى معنى كده ان اي حد ممكن كمان يتدخل في تهجير أهل سينا و المجازر اللي بتحصل ضدهم. لو السعوديه فتحت بقها معنى كده ان العالم برضه يحاصرها عشان قتل الأطفال في اليمن و لو فكرت تقتل او تعمل مجازر ضد الشيعه في السعوديه او البحرين كمان. طبعا في الحاله السوريه حدث و لا حرج. نظام بشار الأسد هو اكثر من يقتل المسلمين في العالم. لذلك الصمت بالنسبه للدول دي يعتبر فضيله لا شك فيها. 

نتمنى الموضوع يكون اتضح.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s