العلاقة بينهم وبين إسرائيل

اي حد لسه عنده شك ان الدول الاربعه إياها عملاء لإسرائيل يقرأ الكلام ده. من ٣ سنين بالضبط في يوليو ٢٠١٤، و احنا أكيد نسينا، قطاع غزه قدر انه يوقف حركه الطيران من و الى اسرائيل. الإسرائيليين وقتها اتجننوا و لو نفتكر مصر كانت واخده صف اسرائيل لدرجه انها عملت “مبادره” كل نقاطها كانت جايه من اسرائيل. المعلقين في التلفزيون الاسرائيلي (القنوات الاولى و التانيه و العاشره) وقتها كانوا بيقولوا ان التخلص من حماس يبدأ بضرب قطر اولا. و طبعا قالوا القضاء على تركيا كمان لكن تركيا اصعب و عضو في ناتو و مش سهله. مش بس كده وقتها أفيجدور ليبرمان وزير خارجيه اسرائيل قال ان الجزيره لازم تتمنع من اسرائيل و كان متحمس جدا ضد الحزيره. مصدر ٢. Relation_BEtween_Arab_Leaders_And_Israel

و احنا شايفين بعدها بسنتين و في يوليو ٢٠١٦ حاولوا في تركيا اولا. و بعدين بعد كده بسنه بالضبط في يونيو-يوليو ٢٠١٧ بيحاولوا في قطر و التنفيذ عن طريق أدوات اسرائيل: حكومات مصر و السعوديه و البحرين و الإمارات. اللي هما تحولوا مع الربيع العربي لحلفاء كاملين لإسرائيل. مش بس لإسرائيل دول حلفاء لليمين المتطرف الاسرائيلي أساسا و معندهمش مانع يتحالفوا مع الشيطان عشان يحتفظوا بالأوضاع القائمه في دولهم ضد اراده الشعوب العربيه و في ذلك هم ملتفين على ذات الهدف مع اليمين المتطرف الاسرائيلي. 

لا و بيعجبنا الصراحه و هو بيضرب ميكرفون الجزيره عشان يبسط ليبرمان و كمان وزير الخارجيه السعودي و هو بيطالب قطر بوقف التأييد لحماس. 

الكلام واضح و مش محتاج رؤيه ثاقبه عشان نفهم. 

المصادر

١- http://www.timesofisrael.com/as-it-battles-hamas-israel-singles-out-its-sponsor-qatar/

https://youtu.be/i35E0NCo_CY

٢- http://www.newsweek.com/israeli-foreign-minister-avigdor-lieberman-seeks-ban-al-jazeera-operating-260178

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s