حول باسم يوسف وتعليقاته على التعامل مع المسلمين في الغرب

bassem_yousuf_and_latest_comments_about_muslims_in_west

ايه اللي يخلي باسم يوسف لما مذيعه التلفزيون الألماني تسأله رأيه في توجهات ترامب ضد المسلمين انه يرد يقول: “انا في ولايه كاليفورنيا و هي ولايه زرقاء. و المسلمين خايفين ان ترامب يعمل فيهم زي ما عملوا في غيرهم.” مع ان المذيعه متوقعه اجابه بسيطه تنتصر للمسلمين ضد ترامب و تزيد التعاطف معهم!

ليه؟ 

جون ستيورات هو الكوميديان الذي تبنى باسم بعد الانقلاب و بعد اكتشاف باسم ان تأييده للانقلاب لا يعني ان السيسي لن يطلب عنقه، فهو كان مجرد كوبري. جون أعطى باسم فرصه الذهاب لامريكا و الاستقرار فيها و لو مؤقتا. جون ستيوارت من مجموعه الحرس القديم في الحزب الديمقراطي. و هي مجموعه تضم مثلا الكوميديان بيل مار Bill Maher و أستاذ القانون في هارفارد آلان دارشويتز. المجموعه دي بنقول عليهم الحرس القديم لأنهم بيمثلوا الحزب الديمقراطي بشكله القديم. الحزب مثلا بتاع جونسون. و هو انه عندهم علاقات تقليديه قديمه مع اسرائيل و انهم مع اسرائيل بقوه. عندهم شك تقليدي في الاسلام و العرب. لكنه برضه عندهم قيم ليبرالية بالذات تجاه الأقليات في امريكا زي السود و الإسبان و عندهم التزام بحريه المرأه بالذات في موضوع الإجهاض. و معظمهم غير متدينين و بعضهم من أصل يهود و بالتالي التزامهم بإسرائيل قوي. يعني مثلا آلان دارشويتز بيستشهد في كتبه بأحكام المحكمه العليا الاسرائليه. و بيقول انه لو حياه ملايين الناس في خطر فيكون انتزاع الاعترافات تحت التعذيب مباح. آلان دارشويتز أعلن مثلا انه لو النائب المسلم كيث أليسون نجح في رياسه الحزب الديمقراطي فانه (آلان) حيستقيل من الحزب الديمقراطي. 

طبعا الحرس القديم ده بيعاني ان شباب الحزب الديمقراطي مختلفين تماما. ناس زي سوزان رايس مستشاره اوباما للأمن القومي او هوما عابدين كبيره مستشاري هيلاري كلنتون او كيث أليسون او سناتور إليزابيث وارن او فان جونز المذيع اللامع في سي ان ان، الناس دي كلها معندهاش الالتزام القوي بدوله اسرائيل. بالنسبه لهم اسرائيل دوله زي اَي دوله. حتى واحد زي سناتور بيرني ساندرز و هو يهودي بيتبنى كيث أليسون المسلم عشان يبقى رئيس الحزب الديمقراطي. معظم الناس دي شباب و كبروا ان اسرائيل بتعمل فظاعات ضد الفلسطينيين. ما اتأثروش قوي بموضوع ان اسرائيل دوله معزولة و العرب حواليها عاوزين يتخلصوا منها و هي دعايات الستينيات. معظمهم كانوا أطفال وقتها. 

الحرس القديم ده برضه معادي لترامب دون شك. و دون شك مع حريات المسلمين داخل امريكا لكن طبعا عنده اهتمام كبير بإسرائيل. لكن في نفس الوقت هو شايف ان ترامب موالي لإسرائيل عكس الحرس الجديد في الحزب الديمقراطي اللي لا موالي و لا معادي. غير مهتم. لكن في نفس الوقت ترامب بالرغم انه موالي جدا لإسرائيل لكن عنده و عند الناس حواليه عداء واضح جدا للساميه و لليهود. لدرجه ان ترامب كتب تويت ضد جون ستيوارت (الأب الروحي لباسم يوسف) و ذكر فيها الاسم اليهودي لجون ستيوارت و قال في التويت ليه جون ستيوارت بيخبي الاسم اليهودي ده! 

كمان بيل مار ظهر في برنامج في سي ان ان و دافع عن حقوق المسلمين في امريكا ضد ترامب لكن قال برضه انه المسلمين عندهم مشاكل تطرف في بلادهم و انه عارف ان الغالبيه الساحقه من المسلمين معتدلين لكن سأل ليه المعتدلين مش بيوقفوا المتطرفين. طبعا الحرس القديم مش بيتكلم عن ان انعدام الحريات في العالم العربي و وجود حكام ديكتاتوريين مستبدين هو احد اهم أسباب التطرّف. 

و هي دي الدائره اللي باسم يوسف بيدور فيها. و كعاده بعض المهاجرين بيحاولوا يظهروا للدايره المحيطة بهم انهم يتبعون ذات الأفكار. بالضبط عندما يذهب المصري للسعوديه و يصبح وهابي اكثر من السعوديين أنفسهم! 

واحد زي باسم يفتقد حاجتين:

١- الأساس الثقافي و المعرفي المتين. معندوش معلومات كافيه. 

٢- الثقه بالنفس و في حضاره الانسان التي تمكنه من استعمال الأساس الثقافي و المعرفي للتأثير فيمن حوله عوضا ان يؤثر فيه من حوله او على الأقل يكون التأثير متبادل. 

الحقيقه ان باسم يوسف لا يختلف معرفيا عن السيسي. تخيلوا ! السيسي كمان يفتقد الأساس المعرفي فثقافته عن الاسلام و عن العالم سماعي. و كمان يفتقد الثقه بالنفس لذلك عندما اختلط بمتطرفين معادين للإسلام تماهى معهم و ينفذ ما يطلبونه. طبعا الفارق ان السيسي قاتل. و باسم فقط كان مؤيد للقتل ثم تراجع عن ذلك و هو مما ربما يحمد له. و طبعا لا يمنع انه ربما يكون وسيله للخلاص من الانقلاب لاحقا. من يعلم. لانه لا تزر رازره وزر اخرى و ربما توبه. و الانسان يتعلم و هذا النوع من الناس يتغير لو تغير الوسط المحيط و بالتالي يمكن استعماله بقوه لو ان معسكر الشرعيه يمتلك العقل لانه يعوض اهم نقص عندهم و هو التواصل مع الغرب .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s