سكه الكواكبي … هل السلميه ما زالت الطريق الأمثل لمكافحة الاستبداد؟ … الحلقه ٤١

Kawkbi_Way_41

كالعاده دائماً في شك هل نستمر في السلميه عشان نكافح الاستبداد و لا اللجوء للعنف افضل؟ 

لاحظ كمان ان السلميه لا تعني السلبيه. مش معني انك تنضرب انك تسكت و تقول سلميه. لا دي اسمها سلبيه. مش معني سلميه انك لا تقتص من القتله و توقع بهم. و العنف كمان لا يعني القتال المسلح. نلسون مانديلا استخدم العنف في البدايه ضد أهداف محدده لخلخله وضع دوله الابارتهايد لكن علي فكره حتي هوه بعد كده اكتفي بالعمل السلمي و ترك العمل المسلح. لكن استمر السود في مقاومه الابارتهايد و الفصل العنصري في جنوب افريقيا و عند تهديدهم استخدموا العنف لكن لم يحولوه لصراع مسلح. يعني لو انضربوا في اعتصامات بيضربوا او بيقاوموا الضرب. مش بيقعدوا ساكتين يتفرجوا. دي كانت مقدمه مهمه جدا اننا نوضح ان السلميه لا تعني السلبيه. تعالوا نشوف الكواكبي قال ايه عن السلميه من ١٢٠ سنه:

“ومبنى قاعدة أن الاستبداد لا يقاوم بالشدة، إنما يقاوم بالحكمة والتدريج هو: أن الوسيلة الوحيدة الفعالة لقطع دابر الاستبداد هي ترقي الأمة في الإدراك والإحساس، وهذا لا يتأتى إلا بالتعليم والتحميس. ثم إن اقتناع الفكر العام وإذعانه إلى غير مألوفه، لا يتأتى إلا في زمن طويل، لأن العوام مهما ترقوا في الإدراك لا يسمحون باستبدال القشعريرة بالعافية إلا بعد التروي المديد، وربما كانوا معذورين في عدم الوثوق والمسارعة لأنهم ألفوا أن لا يتوقعوا من الرؤساء والدعاة إلا الغش والخداع غالبًا. ولهذا كثيًرا ما يحب الأسراء المستبد الأعظم إذا كان يقهر معهم بالسوية الرؤساء والأشراف، وكثيًرا ما ينتقم الأسراء من الأعوان فقط ولا يمسون المستبد بسوء، لأنهم يرون ظالمهم مباشرة هم الأعوان دون المستبد، وكم أحرقوا من عاصمة لأجل محض التشفي بإضرار أولئك الأعوان. ثم إن الاستبداد محفوف بأنواع القوات التي فيها قوة الإرهاب بالعظمة وقوة الجند، لاسيما إذا كان الجند غريب الجنس، وقوة المال، وقوة الإلفة على القسوة، وقوة رجال الدين، وقوة أهل الثروات وقوة الأنصار من الأجانب، فهذه القوات تجعل الاستبداد كالسيف لا يقابل بعصا الفكر العام الذي هو في أول نشأته يكون أشبه بغوغاء، ومن طبع الفكر العام أنه إذا فار في سنة يغور في سنة، وإذا فار في يوم يغور في يوم، بناء عليه يلزم لمقاومة تلك القوات الهائلة مقابلتها بما يفعله الثبات والعناد المصحوبان بالحزم والإقدام. 

الاستبداد لا ينبغي أن يقاوم بالعنف: كي لا تكون فتنة تحصد الناس حصدا، نعم، الاستبداد قد يبلغ من الشدة درجة تنفجر عندها الفتنة انفجارا طبيعيٍّا، فإذا ً كان في الأمة عقلاء يتباعدون عنها ابتداءً، حتى إذا سكنت ثورتها نوعا وقضت وظيفتها في حد المنافقين، حينئذ يستعملون الحكمة في توجيه الأفكار نحو تأسيس العدالة، وخير ما تؤسس يكون بإقامة حكومة لا عهد لرجالها بالاستبداد ولا علاقة لهم بالفتنة.”

يعني لو عملت كفاح مسلح حتروح ارواح كتير. و شايفين ده احنا كلنا في سوريا. و شفناه كمان في حركات المقاومه المسلحه في امريكا اللاتينيه اللي راح فيها ارواح كتيره و في النهايه زي حركه فارك في كولومبيا استسلمت و عملت سلام مع حكومه كولومبيا اللي طبعا كانت تحولت لحكومه ديمقراطيه من زمن طويل. طبعا ممكن الحركات دي بتعمل ضغوط علي الحكومات المستبده. لكن في نفس الوقت بتخلي الرأي العام يتعاطف مع المستبد و يؤيده و بالعكس يقول انهم عاوزين استبداد أكتر عشان فيه تهديد واضح كن الحركات المسلحه دي و بالتالي تستمر حلقه الاستبداد. و احنا شايفين الكلام ده في سينا. و بالرغم من فشل الجيش المصري الواضح هناك الناس لسه بتؤيد الجيش. اللي احنا عاوزينه اننا نخلص علي الاستبداد ده من اساسه. 

كمان لو حصلت فتنه ضد المستبد احسن لك تبعد عنها و تستني لما الفتنه تظهر كل المنافقين اللي هم الناس اللي بيمثلوا انهم ضد الاستبداد لكن في الحقيقه مش معاك. و شفنا كتير منهم في التلات السنين اللي فاتوا. و بعدين تستثمر الفتنه انك ترغم المستبد انه يُحد من استبداده و يعمل حكومه شبه محايده تمكنك انك توعي الناس أكتر و تحرك الامور في اتجاه ضد الاستبداد. 

خليك ذكي. 

و نكمل في الحلقه القادمه و فيها حنعرف امتي الناس تثور. 

#سكه_الكواكبي

المصادر:

——–

١- طبائع الاستبداد و مصارع الاستعباد:

http://www.assforum.org/web/pdf/mnhel/sciences%20sociales/30272530.pdf

٢- الحلقات السابقه مجمعه من سكه الكواكبي:

https://jawdablog.org/category/التاريخ/حلقات-سكة-الكواكبي/



Categories: حلقات سكة الكواكبي

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: