سامع تكتكه ركب النظام؟

The_Regime_in_Egypt_is_Shaking

في ١٠ ايام من ١٥ ابريل لحد ٢٥ ابريل الناس دي كلها جت مصر:

ملك السعوديه بعد لما اجل الزياره عده مرات و كان ممكن يأجلها تاني لان عنده مؤتمر قمه في الرياض، الحاكم الفعلي للامارات اللي جه جايب رز مستعجل، رئيس فرنسا، مستشار ميركيل اللي جه قعد ساعتين قال فيهم بس ان حاكم مصر رجل مبهر impressive مع انه عارف كويس قوي الصحافه الالمانيه بتقول عنه ايه، وزير خارجيه امريكا اللي جه و قعد ساعتين بس برضه عشان يقول ان مفيش مشاكل كتير بين مصر و امريكا حوالين حقوق الانسان و مطلعش حتي يقول ده في مؤتمر صحفي، و اخيرا رئيس أركان حرب الجيش الامريكي ذات نفسه اللي برضه قعد كام ساعه و مقلش و لا حاجه. ده طبعا غير وفد صناعي إسرائيلي جاي يشوف أوجه التعاون الصناعي مع مصر عشان اسرائيل تحاول تنقذ اقتصاد مصر.

كل دول بس عشان مظاهره واحده و عشان حسوا ان السيسي و نظامه متلخبط و الامور بتفلت منهم. كل دول!

يعني ركب السيسي اللي بتطرقع في بعضها مش بس سمعت في الرياض. لا دي وصلت امريكا و لفت حوالين العالم. ركب السيسي بقت عالميه الحقيقي.

النظام ده زي ما قولنا مرعوب من اي حاجه. دبه النمله بتخليه over react. يعني لو سمع كلمتين علي فيسبوك يطلع يقول حديث ساعتين في التلفزيون لحد ما اللي حواليه قالوله انت كل لما تتكلم بتغرقنا أكتر. اقرأ من الورق و خلاص.

النظام ده معندوش اي استعداد انه يسمح بوقفه حتي. لما ضغطوا عليه عشان يعدي مظاهرات يوم الارض اللي فاتت و خلوه يروح البحر الأحمر يشم هوا، و يسيب الموضوع للشرطه تتعامل زي ما كانت بتتعامل ايام مبارك. يعني تتفق مع قيادات المظاهرات زي خالد علي ان ساعه شتيمه و بعدين مرواح من غير ضرب. و كان واضح ان صدقي صبحي متضايق من السيسي لما بيقول منتكلمش خالص في الموضوع ده تاني (مصدر ١).

لكن السيسي لما شاف ان فيه مظاهرات فعلا اترعب و ركبه ضربت و الناس دي كلها جت عشان كذا حاجه:

١- انها ترمم السيسي و تخليه ميقعش علي روحه من ذات نفسه. ببساطه لان الدول دي كلها مش ناقصه بلد كمان تضرب في الشرق الاوسط و يجيها مشكله لاجئين. 

٢- انها تتأكد ان السيسي مش حيعمل حاجه مجنونه. يعني مش حيضرب الناس في الشوارع بالنار و الرشاشات. كانوا خايفين جدا من ده لانه بيخليهم ميقدروش يساعدوه قدام شعوبهم. 

٣- انها تجس نبض الجيش اذا كان عنده أتجاه يعمل حاجه. ده اهم سبب رئيس أركان حرب الجيش الامريكي يجي. لان ضباطنا الحقيقه كل لما يشوفوا جنرال أمريكي بيقولوا كل اللي عندهم. 

٤- انها تشوف الفشل في سينا ده اخره علي فين.

لذلك السيسي بعد لما الناس دي مشيت فهم انه ممكن يقبض علي الناس لكن ميقدرش يضرب بالرشاشات زي زمان. و ده بالضبط اللي عمله من وقت لما مشيوا لحد يوم ٢٥ ابريل.

كل ده عشان مظاهره واحده!

النظام ده مشروخ. و احنا لازم نفضل نعمق الشرخ ب ٣ طرق:

١- فضحه قدام مؤيديه انه نظام عره. 

٢- نفضل نعمل له اي قلق. مش مهم قلق كبير. اي قلق بيرعب النظام ده. حتي الكلام علي الانترنت بيساعد زي ما قلنا كتير قبل كده (مصدر ٢). لحد لما مؤيديه في الخارج يفهموا ان تكلفه السيسي في الحكم اعلي من اللي يقدروا عليه. 

٣- يفضل الاخوان و ٦ ابريل متحدين.

النظام ده حيقع من اهون الأسباب. من حد حيقول بخ. من ناموسه حتقرص السيسي و حتجننه هرش. او ان حد يعلن وفاه السيسي علي الانترنت فيموت بجد. احنا بس نفضل نعمل له قلق.

خليكم مع ربنا ثم معانا. و سلسله كسر الانقلاب كلها في مصدر ٣.

‫#‏كسر_الانقلاب‬

المصادر:

———

١- السيسي خايف مننا:

https://jawdablog.org/2016/04/13/yes_sisi_is_afraid/

٢- العمل علي الانترنت ليس قليلا:

https://jawdablog.org/2015/01/20/how_to_break_military_coup_6/

٣- كيف تكسر الانقلاب:

https://goo.gl/ibgk2f/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s