هل التمسك بالعبادات هو الطريق للرقي؟

Kwakbi_Way_26_Is_worshiping_alone_the_way_for_Uplifting

كتير من المصريين يقولوا ان أصل مشاكلنا اننا مش متمسكين بالدين “الصحيح”. تعالوا نشوف العلامه الكواكبي بيقول ايه في الموضوع ده:

“والأمر الغريب، أن كل الأمم المنحطة من جميع الأديان تحصر بلية انحطاطها

السياسي في تهاونها بأمور دينها، ولا ترجو تحسين حالتها الاجتماعية إلا بالتمسك

بعروة الدين تمسكا مكينا، ويريدون بالدين العبادة، ولنعم الاعتقاد لو كان يفيد

شيئا، لكنه لا يفيد أبدا لأنه قول لا يمكن أن يكون وراءه فعل، وذلك أن الدين

بذر جيد لا شبهة فيه، فإذا صادف مغرسا طيبا نبت ونما، وإن صادف أرضا

قاحلة مات وفات، أو أرضا مغراقا هاف ولم يثمر. وما هي أرض الدين؟ أرض

الدين هي تلك الأمة التي أعمى الاستبداد بصرها وبصريتها وأفسد أخلاقها ودينها،

حتى صارت لا تعرف للدين معنى غير العبادة والنسك اللذين زيادتهما عن حدهما

المشروع أضر على الأمة من نقصها كما هو مشاهد في المتنسكين.”

يعني لو احنا خلينا الدين يبقي بس العبادات و طريقه الصلاه و الصوم فده لا يقود لأي تقدم. بالعكس. المغالاه في العباده و التنسك تأثيرها اسوء ربما من نقصها. زي ما احنا بنشوف شباب و شيوخ بيتخانقوا علي ازاي الواحد يحط إيديه فين وقت الصلاه مثلا. كأن الاسلام جه عشان بس يشرح لنا نحط ادينا فين وقت الصلاه. و كمان نلاقي بعض المصريين يزعل قوي لو فرده شبشب اتقلبت علي ضهرها مع ان ده أساسا ملوش اي علاقه بالدين. يعني الاسلام اللي جه عشان تحرير الانسان من عباده الأصنام و تحريره من عباده الفرد و تحريره من اشراك اي احد مع الله، بيتحول لدين نسك و عبادات فقط. و طبعا المستبد بيبقي سعيد جدا بالموضوع ده. بالعكس المستبد مستعد جدا يدخل الناس في كل الخلافات الفقهيه في اتفه المواضيع و أقلها شأنا في أمور العبادات. يعني مثلا بنشوف علماء السعوديه يقولوا ان لو فرد واحد صلي مع امام واحد فيجب ان يصلي بجانبه صفا واحدا و لا يتأخر. المهم انهم يغالون في تحريم من يتأخر فتنشأ خلافات. يعني نتأخر و لا لأ. و سبنا أصل الدين و هو عقيده التوحيد و ضيعنا وقتنا في الفرعيات. الكلام ده كان يبقي كويس لو كان المسلمون مثلا أرقي الناس و ما وراهمش حاجه غير يتناقشوا في هذه الفرعيات. لكن تركنا الأصول للاسف. بل و رأينا كيف ان لواء في الجيش يخطط للتحايل و الكذب لإخفاء موقع د مرسي بينما يدوي الاذان في وكره. بل كيف ان السيسي الذي يقتل البشر دون جرم لا يجد غضاضه في ان يصلي! مثله مثل يزيد بن معاويه يدعي انه خليفه المسلمين و يأمر بقتل حفيد رسول الله! 

كمان الناس بتنسي ان الغرب مثلا بيتقدم بدون الدين الاسلامي و انهم في الأغلب غير مسلمين. ليه؟ لان ربنا خلق أسباب. لو اخدت بها حتتقدم. لو اشتغلت بالكفته حتفضل متخلف. بالعكس لو انت مسلم و ضيعت وقتك في تفاهات فأنت ضيعت الوقت اللي ربنا مديهولك في حين ان نظيرك الغربي بيحط وقته ده انه يحاسب الحاكم بتاعه و يحط نظام و قواعد تضمن عدم الاستبداد. 

و الحلقات السابقه كامله في مصدر ١. و نتابع. 

المصادر:

——-

١- الحلقات الكامله من سكه الكواكبي:

https://jawdablog.org/category/التاريخ/حلقات-سكة-الكواكبي/

One thought on “هل التمسك بالعبادات هو الطريق للرقي؟

  1. الأخوة الأحبة، الدين ليس فقط مشاعر ونسك، العبادة تشمل العمل أيضا، العمل هو الذي يجعلك قادرا على أن تكف نفسك عن السؤال وأن تميد يدك، العمل هو الذي يجعلك تمتلك مالا تتصدق به وتحج به وتجاهد به، كما أن من جهز غازيا فقد غزا، لا دين بلا عمل، ولا عمل بلا إحسان ، أي اتقان، فإن الله كتب الإحسان على كل شيء كما تعلمون، لذلك فإني أرى السؤال غير منطقي: هل نتقدم بالعبادات فقط؟ وكأن السائل لا يعلم أن العبادات منها العمل المتقن، أشكر لكم جهدكم

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s