! الاسطوره ٧٤ … مرسي كان ديكتاتورا

 

Myth_74_Morsi_was_Dictator1

‫#‏الاساطير‬ 

‫#‏من_بريد_هيلاري_كلنتون_الالكتروني‬

في ٣١ ديسمبر ٢٠١٥ كشفت وزاره الخارجيه الامريكيه عن رسائل من بريد هيلاري كلنتون خلال فتره وزارتها للخارجيه وفقا لقانون حريه المعلومات الامريكي و بطلب من الجمهوريين في الكونجرس (مصدر ١). بعض من هذه الرسائل يتعرض لمصر و ترجمنا بعضها في السابق و نواصل التعرض لها هنا.

من: روبرت هورماتس

تاريخ: ١٧ يناير ٢٠١٣ الساعه ٦:٤١ مساءا

الي: جاكوب سوليفان

الموضوع: مصر

سلام جايك ( تعليق جوده: جايك هو احد اسماء التدليل لجاكوب و جاكوب سوليفان هو كبير موظفي هيلاري كلنتون chief of staff وقتها و احد اهم مساعديها و يعمل الان في حملتها الانتخابيه و هو خريج جامعه يال احد أرقي جامعات امريكا و ذات جامعه هيلاري و بيل كلنتون)

علمت ان الوزيره (رمز لها بالحرف آس اختصار سيكريتاري) ستزور كابيتول هيل غداً (الكونجرس) لذلك أردت ان اعلمها بامور سريعه هنا لعلها تكون مفيده لها.

الاحد الماضي التقيت مع رئيس الوزراء و كبار الموظفين المصريين لنناقش وضع مصر الاقتصادي الحاد و كذلك لمناقشه احتمالات اتفاق مع صندوق النقد الدولي بمساعده امريكا. ان باترسون و بيل تايلور و مارا رودمان (تعليق جوده: السفيره و العاملين في برنامج يو آس أيد او ما يعرف ببرنامج المعونه الامريكيه) و كذلك بعض من موظفي السفاره شاركوا في المحادثات.

رئيس الوزرا و وزير الماليه و كذلك مساعد الرئيس مرسي للشئون الخارجيه (تعليق جوده: في الأغلب يقصدون د عصام حداد) أكدوا انهم متمسكون ببرنامج إصلاح طموح و اتفاق مع صندوق النقد الدولي. يعرفون كذلك انهم يجب عليهم تقديم خطه إصلاحيه للصندوق بشكل عاجل بالنظر لتدهور الأوضاع الاقتصاديه في مصر. قال رئيس الوزرا هشام قنديل ان مصر أمامها شهران قبل ان تتحول الأنظار نحو الانتخابات البرلمانيه.

(تعليق جوده: يعني الناس دي فعلا كانت عاوزه انتخابات برلمانيه. و بعدين يقولك استولوا علي السلطه. ازاي و هم بيخططوا للانتخابات اللي الجيش ألغاها؟)

عندما ضغطنا للحصول علي تفاصيل الخطه اظهروا خطه مؤقته بالنظر لتوقيتات و حدود الإصلاح. قللت الحكومه فعلا الدعم لوقود الاستهلاك الصناعي. و لكن لا يتوقعون تغيير الدعم عن البنزين الا بعد الانتخابات البرلمانيه. و ليس عن الديزل الا في العام المقبل.

(تعليق جوده: يعني عاوزين البرلمان هو اللي يعمل اي تغيير في الدعم عن البنزين اللي بيأثر علي ناس كتير. ديكتاتوريه طبعا. و مش عاوزين يغيروا الدعم عن الديزل لان ده بيدخل في نقل السلع و في أفران العيش اللي بتمس الفقرا. طبعا واضح انها حكومه بتشتغل لصالح الأغنياء.

و قالوا ايضا انهم سيأخرون تطبيق ضريبه مبيعات حتي يوليو علي الأقل. لقد بدأت الحكومه في التواصل المجتمعي مع الشعب حتي تحصل علي تأييد الناس لبرنامج الإصلاح. و لكنهم ايضا اعترفوا انهم لم يحققوا تقدم في هذا المجال.

(تعليق جوده: 

يعني حكومه عاوزه تتحاور مع الناس و تأخذ رأيهم و تأييدهم الاول. طبعا حكومه ديكتاتوريه. أكيد. و كمان بيحاولوا ينقذوا الاقتصاد من غير ما يضروا الفقير. لكن طبعا حكومه ضد الفقراء. أكيد.)

كان تركيز مكتب الرئيس علي التوصل لاتفاق و طلب من الولايات المتحده ان تضغط علي صندوق النقد الدولي لإنهاء الاتفاق في المستقبل القريب. شرحت له اننا لا نتدخل في مفاوضات صندوق النقد. و انه علي ايه الأحوال فالهدف ليس فقط اتفاق يلبي الشروط الدنيا لصندوق النقد و لكن إصلاح حقيقي يعالج مشاكل مصر المزمنه و يبعث الثقه لدي المستثمرين و هو ضروري لخلق فرص عمل و وقف انحدار الجنيه المصري. و لكني ايضا ذكرت انني سأتصل بصندوق النقد الدولي و اشرح لهم ان الامر عاجل.

اعتقادي ان المصريين يحاولون بقوه لعمل إصلاحات و في ذات الوقت إقناع الشعب بها و الحصول علي تأييدهم. و لكنهم يواجهون صعوبات فنيه شديده و يخافون بشده معارضه الشعب لما يتم نقاشه مع الصندوق. اتصلت بالصندوق بعد الاجتماع و تحادثت مع مسعود احمد مسئول الصندوق للشرق الاوسط و قد شاركني الإحساس بالحاجه للسرعه. و انهم ينتظرون حزمه الإصلاحات من المصريين و سيرسلون فريق للقاهره حالما تصل الإصلاحات المقترحه حتي يبدأ التفاوض. و يعتقدون ان هذا سيحدث خلال أسبوعين.

(رد هيلاري كلنتون علي الرساله محجوب لاعتبارات الامن القومي بالمناسبه)

(تعليق جوده: ايه الناس الديكتاتوريه دي. عاوزين يعملوا إصلاحات و كمان ياخدوا رأي الشعب فيها! احسن اننا مشيناهم و جبنا الجيش اللي مش بيتعبنا و مش بياخد راينا في حاجه.)

Myth_74_Morsi_was_Dictator2

المصادر:

——–

١- الاساطير السابقه كلها مجمعه:

jawdablog.org/category/الأساطير-و-التابوهات-في-السياسه-المصر/

٢- أصل رسائل هيلاري كلنتون المنشوره وفق قانون حريه المعلومات:

https://foia.state.gov/Search/Results.aspx

٣ – الحلقات السابقه كلها من رسائل هيلاري كلنتون:

https://jawdablog.org/2016/01/04/myth69_mubarak_stepped_down_to_save_the_country/

https://jawdablog.org/2016/01/05/myth70_mubarak_did_not_intend_to_inherent_presedency_to_his_son/

https://jawdablog.org/2016/01/06/myth71_military_protected_revolution/

https://jawdablog.org/2016/01/07/myth72_was_jan_25_revolution_conspiracy/

https://jawdablog.org/2016/01/08/myth73_police_did_not_kill_anyone/



Categories: الأساطير و التابوهات في السياسه المصريه

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: