الاستيراد و التصدير في مصر … تعالوا نفهم الاقتصاد ببساطه

في السلسله دي بنتعلم مبادئ الاقتصاد المكلكعه ببساطه. يعني زي ما بيقولوا بالبلدي كده. النهارده حنحاول نفهم مصر بتصدر ايه و بتستورد ايه. و لو عاوزين نزود التصدير و نقلل الاستيراد نعمل ايه. موضوع مهم جدا و جالنا فيه اسئله كتيره من نوعيه “طيب طالما انتم فاهمين كده متقولولنا نعمل ايه”

طيب. استعنا بالله. اول حاجه لازم تعملها انك تدخل علي ويب سايت عملاه جامعه ام اي تي الامريكيه (معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا). دي يا جماعه اهم و اكبر جامعه في العالم. الجامعه دي ميزانيتها في السنه الواحده ٣ مليار دولار (مصدر ١).

الويب سايت ده اسمه او اي سي OEC و هي الأحرف الاولي لمرصد التعقيد الاقتصادي (مصدر ٢). اه و الله اسمه كده. بيرصد حركه التجاره العالميه لكل دول العالم. الويب سايت ده فيه صفحه عن مصر زيها زي كل دول العالم (مش مؤامره علي مصر لوحدها يعني) و موجوده في مصدر ٣.

قبل ما تدخل علي صفحه مصر في الويب سايت ده لازم تعرف حاجه الاول. الويب سابت ده عمله سيزار هيدالجو (أستاذ في ام اي تي و اصله من شيلي) و بيلي كلينجر (مدرس في جامعه هارفارد) و ريكاردو هاوسمان (أستاذ الان في هارفارد و اصله من فنزويلا) و ألبرتو لازلو برباسي (أستاذ في ام اي تي و مهاجر من الاقليه المجريه في رومانيا). الناس دي مش اي كلام. دول نشروا مقاله في مجله ساينس الامريكيه سنه ٢٠٠٧ (مصدر ٤). انك تنشر في ساينس فهذا أنجاز ما بعده إنجاز بالنسبه لأي عالم. عشان بس نعرف ان ده مش ويب سايت عادي. احنا داخلين علي قمه العلم في العالم و حنحاول نبسطها و حتكتشفوا اننا زي بقيه البشر ممكن نبقي كويسين و بنفهم بس اللي حاكمنا مش عاوزين.

ادخل بقي علي صفحه مصر هنا. حتلاقي ايه. حتلاقي اول رسمه فيها اللي بتصدره مصر و التانيه فيها ايه اللي بتستورده. و احنا عشان عارفين انك حتكسل نقلنا الرسمتين هنا.

الاول نبص علي الواردات:

دي الصوره الاولانيه. المستطيل الكبير كله هو عباره عن كل شيئ بتستورده مصر. و متقسم تقسيمات كل واحده عباره عن سلعه محدده مصر بتشتريها و مساحه المستطيل بتاع السلعه دي يتناسب مع كميه الاستيراد من السلعه دي. و الألوان بتاعه المستطيلات حسب السلعه. يعني البترول و منتجاته لونهم بني غامق. المنتجات الصناعيه لونها لبني. الملابس و المنسوجات لونها اخضر غامق و هكذا.

مصر بتستورد بحوالي ٧٠ مليار دولار في السنه. نبص كده علي الحاجات التقيله. حنلاقي انها بتستورد منهم ١١,٥ مليار منتجات بتروليه. منها ٦,٥ مليار دولار بنزين. و دول ظاهرين في الرسمه باللون البني الغامق.

بعد كده باللون الأزرق الغامق المنتجات الصناعيه. استيراد المنتجات الصناعيه كويس يا جماعه. دول عباره عن مضخات و مولدات كهربا. و علي فكره ده كان سنه ٢٠١٣ لما كان لسه في خير و بنستورد منتجات صناعيه.

لكن المصيبه بقي هي ان من المنتجات الصناعيه دي مصر بتستورد تليفونات بمليار دولار. اه و الله.

بعد كده خرده الحديد. طيب ليه بنستورد حديد خرده؟ لان بيدخل في صناعه الحديد و أعاده تدويره.

بعد كده بنستورد قمح بحوالي ٢,٥ مليار دولار. يعني الدوشه دي كلها بتاعه لوبي القمح هي علي ٢,٥ مليار دولار بس من أصل ٧٠ مليار. اه و الله. تخيل. لذلك اي حد يقولك ان دعم القمح هو المشكله حط صباعك في عينه لانه بيستهبلك. من أمثال جهله زي سكينه فؤاد مثلا.

مصر دوله كان لها تاريخ زراعي. مع شحه المياه و قله الارض الزراعية في مصر من الاسهل و الأرخص التعاون مع السودان لإنتاج القمح. طبعا كلكم حتزعلوا لكن الحقيقه مره. من الصعب ان تحافظ مصر علي كونها دوله زراعيه اولا. مش عيب علي فكره. يعني كوريا مثلا بتستورد قمح و ذره قيمتهم ٣,٥ مليار دولار في السنه (مصدر ٥). لكن محدش قال ان كوريا بلد فاشله. بلد صناعيه من الدرجه الاولي قطعا. و بتستورد قمح و ذره من امريكا و العلاقات بينهم قويه جدا.

القمح ده في مصر حله انك تسيبه زي ما عمل باسم عوده للعرض و الطلب. ادي الفلاح المصري سعر عالمي للقمح و خليه ينتج قد ما يقدر و خلي اليات السوق تشتغل لوحدها.

بعد كده مصر بتستورد أدويه قيمتها ١,٢ مليار دولار. ده بقي عيب. يعني مش الأفضل بالذمه اننا ننتج الدوا بتاعنا؟ بالذات ان مصر فيها قاعده صناعيه مش بطاله لصناعه الدواء؟

بعد كده مصر بتستورد ملابس و منسوجات بحوالي ٤ مليار دولار. اه انت سمعتها صح. مصر بتستورد (تحتها ٣ خطوط) منسوجات بحوالي ٤ مليار دولار. ده بقي اللي اكبر عيب. يعني بلد فيها صناعه منسوجات من ايام طلعت حرب تقع بسهوله كده قدام الصين؟ بركات حكم الجيش طبعا و تأميم المصانع.

نوصل بقي للمصيبه الكبيره. مصر بتستورد عربيات و موتوسيكلات و توكتوك بحوالي ٤ مليار دولار في السنه.

يعني بنستورد عربيات ب ٤ مليار في السنه. عشان نحطلها بنزين ب ٦,٥ مليار دولار في السنه. ضايع معظمه في الوقوف في اشارات. عشان نقف نتكلم في التليفون اثناء الاشاره بمليار دولار في السنه. يعني حوالي ١٢ مليار دولار في السنه رايحين في كلام فارغ. و بعدين نيجي نشطر علي القمح بتاع الفقرا اللي بحوالي ٢,٥ مليار بس. و بعدين بعد كده تشتكي احنا ليه مش بنتقدم. ماهو عشان محدش عاوز يبص علي الأرقام و البيانات و محدش عاوز يفهم. احنا مش حنطق من شويه.

يعني في ٥ سنين المصريون صرفوا ٦٠مليار دولار عشان يقفوا في اشارات و يضايقوا بعض في المرور. مبروك علي الذكاء.

لو احنا مكان الحكام في مصر (اللي هوه الجيش عشان نسمي الأسماء بمسمياتها) نحول ال ٦٠ مليار دولار انهم يعملوا أفظع مترو انفاق في التاريخ. أصل عيب قوي ان طول مترو الانفاق في مصر كله اول عن اخر ٨٠ كيلو. و طول مترو انفاق لندن ٤٠٠ كم. محتاجين احنا ال ٤٠٠ كم دول عشان نقدر نبطل العربيات و نستخدم المترو في كل حته و نعيش زي بقيه خلق الله يعني.

نفس الكلام اننا المفروض نحفز صناعه المنسوجات اننا نجيب خبره تركيه (اكبر منتجي المنسوجات في أوروبا الان). مش عيب علي فكره. احسن من الخبره الاماراتيه او السعوديه اللي ملهاش في انتاج الملابس.

و نفس الكلام عن صناعه الدوا اننا نتعاون مع الهند اللي هي دلوقتي من اكبر و اهم منتجي الادويه في العالم. إنما تقول لمين. الناس دي مش عاوزه الهند. دول عاوزين يروحوا يتفسحوا في أوروبا و امريكا يا حبيبي. و الشركات الاوروبيه و الامريكيه نادر جدا انها حتديك سر الخلطه. عكس الهنديه اللي هم عاوزين ان كل دول العالم تتعاون معاهم يفكوا سر الخلطه.

لكن طبعا نظام السيسي عاوز الطبقه بتاعه الضباط و القضاه و الأغنياء يبقوا مبسوطين. و دول كل واحد فيهم عاوز يركب عربيه و كمان واحده للمدام و واحده لكل عيل.

علي فكره احنا بنستورد توكتوك من الهند.

ادي ٢٠ مليار دولار ممكن نقللها من خانه الاستيراد و يمكن حتي نحولها لخانه التصدير بشويه شطاره و اننا نفتح الامور للشعب. مش ان الجيش و طبقه رجال الاعمال حواليه بالعين كل حاجه.

طيب نكمل ندرس التصدير بكره عشان محدش يزهق.

و سلسله تعليم الاقتصاد كلها في مصدر ٦.

Lets_learn_Economy_Import_Export_in_EGYPT2

المصادر:

———-

١- ميزانيه جامعه ام اي تي الامريكيه:

http://web.mit.edu/facts/financial.html

٢- مرصد التعقيد الاقتصادي:

http://atlas.media.mit.edu/en/

٣- صفحه مصر في ويب سايت جامعه ام اي تي الامريكيه:

http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/egy/

٤- ما تنتجه الدول يتحكم في قدرتها علي النمو … مجله ساينس الامريكيه ٢٠٠٧:

http://www.chidalgo.com/papers.html

٥- صادرات و واردات كوريا:

http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/kor/

٦- تعالوا نتعلم الاقتصاد ببساطه … السلسله مجمعه:

jawdablog.org/category/الإقتصاد/حلقات-تعالوا-نفهم-الاقتصاد/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s