سكه الكواكبي … المستبد يكره اللي بيفهموا … الحلقه ١٦

Kawkby_Way_16

نواصل مسلسله سكه الامام الكواكبي اللي هي في رأينا أفيد كثير من مسلسله حاره اليهود.

شرحنا المره اللي فاتت (مصدر ١) ايه اللي بيرعب المستبدين. طيب نشوف الامام الكواكبي بيقول ايه عن نوع الناس اللي المستبد بيحب انهم يبقوا حواليه:

“والخلاصة أن المستبد يخاف من هؤلاء العلماء العاملين الراشدين المرشدين، لا

من العلماء المنافقين أو الذين حفر رءوسهم محفوظات كثيرة كأنها مكتبات مقفلة! كما يبغض المستبد العلم لنتائجه يبغضه أيضا لذاته لأن للعلم سلطانا أقوى من كل سلطان، فلا بد للمستبد من أن يستحقر نفسه كلما وقعت عينه على من هو أرقى منه علما. ولذلك لا يحب المستبد أن يرى وجه عالم عاقل يفوق عليه فكرا، فإذا اضطر لمثل الطبيب والمهندس يختار الغبي المتصاغر المتملق. وعلى هذه

القاعدة بنى ابن خلدون قوله (فاز المتملقون)، وهذه طبيعة كل المتكبرين بل في غالب الناس، وعليها مبنى ثنائهم على كل من يكون مسكينا خاملا

لا ىرج لخير ولا لشر. وينتج مما تقدم أن بين الاستبداد والعلم حربا دائمة وطرادا مستمرا: يسعى العلماء في تنوير العقول ويجتهد المستبد في إطفاء نورها، والطرفان يتجاذبان العوام. ومن هم العوام؟ هم أولئك الذين إذا جهلوا خافوا، وإذا خافوا استسلموا، كما أنهم هم الذين متى علموا قالوا ومتى قالوا فعلوا.”

يعني المستبد مش عاوز حد بيفهم حواليه. و لو مزنوق انه يختار مهندس يختار واحد زي محلب. و لو اتزنق في دكتور يختار اللواء عبد العاطي. لذلك واحد زي عصام حجّي مستحيل يكمل مع السيسي و كان لازم يمشوه. كمان واحد زي زويل حيستخدموه شويه و برضه حيمشوه و هو ابتدا فعلا يبعد. و حتي واحد دي معتز بتاع مشروع سي سي سي سي (أكتم الضحك) برضه مش حيكمل لانه بيفهم شويه بالرغم انه عبده مشتاق (انظر مصدر ١ في تحليل شخصيه معتز عبد الفتاح). و طبعا حازم عبد العظيم بعد كل اللي عمله للسيسي لازم يبعده برضه لان حازم بيفهم في شغله و في الاتصالات (مش معني كده انه غير مشارك في جرايم السيسي) و المستبد مش عاوز حد بيفهم.

المستبد عاوز احمد موسي و توفيق عكاشه حواليه. عشان كده نظامه لازم يسقط. قولوا امين.

Kawkby_Way_16_2

المصادر:

——-

١- من هو معتز عبد الفتاح:

https://jawdablog.org/2015/06/19/myth_51_mo3taz_abdel_fatah/

٢- سكه الكواكبي … الحلقات السابقه مجمعه:

https://jawdablog.org/category/التاريخ/صفحات-مخفيه-من-التاريخ/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s