مدن الصحراء الجديده قصور من الوهم … الاسطوره ٤٩

Myths_49_Desert_Cities

يعيش المصريون في وهم اسمه بناء مدن جديده في الصحراء “توّجه” نظام السيسي بإعلانه بناء عاصمه جديده لمصر في الصحراء بين القاهره و السويس. و الحقيقه ان مشاريع بناء كل مدن الصحراء الجديده سواء حول القاهره او في الساحل الشمالي قد فشلت فشلا ساحقا في هدفها الأساسي في حين انها حققت أهدافا غريبه جدا. كما ان الحقيقه ان الحكومات المصريه المتعاقبه تضحك علي الشعب المصري بأكذوبة غزو الصحراء هذه لتحقيق منافع تفيد فقط قله من المستفيدين المحيطين بالنظام. تعالوا نفهم الموضوع.

ما هو الهدف من إعمار الصحرا؟

—————————–

الهدف الأساسي لغزو الصحراء هو تفريغ وادي النيل المكتظ بالسكان. جميل. هذا هدف لا خلاف عليه. طيب كما نعلم معظم السكان دول فقراء. بمعني لو انت عاوز فلاح يسيب قريته في وادي النيل و يروح يسكن في الصحرا لازم تعمل ايه؟ لازم تعمله شغل طبعا ده اهم حاجه. و بيت يكون قريب من الشغل. و كمان وسيله مواصلات من البيت للشغل و وسيله مواصلات تانيه انه يرجع يزور أهله في وادي النيل لان أكيد ست الحاجه والدته مش حتسيب بيتها اللي عاشت فيه طول عمرها و تروح تتعذب في الصحرا. كمان لازم تعمله محلات يقدر يشتري منها في المدينه الجديده. كلام واضح يعبر عن ازاي المصريين عايشين.

طيب بدل كده عاوزينك تبص علي كل المدن الجديده في الصحرا (باستثناء ١٠ رمضان و ٦ اكتوبر اللي بناهم السادات). بص علي مدينتي. بص علي السليمانية. بص علي الشروق. بص علي التجمع الخامس. بص علي كل قري الساحل الشمالي من اسكندريه لمطروح و ما بعد مطروح. حتلاقي ايه؟

حتلاقي مدن مغلقه معموله للاغنياء فقط. ازاي؟

١- ملاعب الجولف و حمامات السباحه في بلد شحيحه المياه (مصدر ١).

٢- انعدام وسائل المواصلات بين الوادي و تلك المدن الا السيارات الفارهه. يعني انا لو عامل غلبان و محتاج اسافر من بني سويف مثلا لمدينه الشروق، هل ممكن حد من القراء يشرح لنا كم المهانه و عدد المواصلات التي يجب ان اخذها؟

٣- انعدام وسائل المواصلات داخل تلك المدن ذاتها. هذه مدن مبنيه علي المواصفات الأمريكيه بمعني ان المسافه بين البيت و العمل و المتجر مسافات كبيره جدا لا يمكن مشيها (انظر صوره القمر الصناعي المرفقه للمدن الجديده في مصر). و تعتمد ان كل المواطنين في امريكا لديهم سيارات و ان اسعار البنزين رخيصه. لذلك هذه المدن الجديده في مصر مصممه للاغنياء الذين يملكون السيارات. فقط.

Myths_49_Desert_Cities_2

٤- انعدام المتاجر الا متجر واحد رئيسي مثل كارفور و غيره. و طبعا العامل من بني سويف صاحبنا سيدخل كارفور او هايبر ماركت اذا افترضنا انه يستطيع الوصول اليه بطلوع الروح. و يصرف دم قلبه في سلع من اجل أولاده الذين يرونها في الإعلانات حتي تذهب تلك الأموال لذات الطبقه الاحتكاريه في مصر. و هذا كلام ممكن في امريكا حيث الناس أغنياء و البلد غنيه و الأغنياء يساعدون الفقراء و يشغلونهم، بينما في مصر ينهبونهم و يصرفون الأموال علي الراقصات مثل طلعت مصطفي مثلا (مصدر ٢).

٥- مدن الساحل الشمالي كارثه اخري. فالثروه في مصر تحولت لمجموعه شاليهات مجمده يزورها أصحابها ما لا يزيد عن ٤ شهور في العام فقط، في اسوء استغلال ممكن لرأس المال. بدلا من ان يذهب رأس المال هذا لمشاريع منتجه. و الادهي و الامر ان مليارات الدولار تضيع في دعم البنزين لقله من المصريين تذهب ٣ مرات في العام لتقضي إجازتها في الساحل الشمالي و يضيع معظم هذا البنزين في زحام الدخول نحو ما يطلق عليه “الطريق الصحراوي” و هو في الحقيقه مجموعه مخجله من تجمعات الأغنياء محدثي النعمه الذين يتباهون بوقوفهم علي الطريق في محطه بنزين تابعه للامارات العربيه الي جوار مدن مغلقه علي سكانها الأغنياء الذين يريدون فقط ابعاد الفقراء عنهم الا للعمل في الخدمه المنزليه.

٦- كل هذه المدن و القري مدن مسوّره ذات امن يقف علي الباب مما يعكس خوف تلك الطبقه من عموم المصريين لانها تعرف تماماً انها أخذت اموالها و مناصبها بما لا تستحق.

٧- باستثناء المدن التي بناها السادات (١٠ رمضان و ٦ اكتوبر) اذكر لنا مدينه واحده من قصور الصحراء تلك بها مصنع واحد او اي شيئ منتج؟ كلها مدن ذات فيلات و قصور و مولات و أسوار. مدن الفيلات و المولات!

لا يوجد اي شيئ منتـج. لا يوجد. ثم تتحدث النظم و الحكومات عن “غزو الصحراء” لخداع الفقراء.

أُم الاوهام

———-

و بالطبع رغم فشل كل تلك المشاريع في هدفها المفترض ما زالت النظم و الحكومات المصريه تروج لبناء “ام الاوهام” و هو عاصمه السيسي الجديده. التي ستكون اول عاصمه في العالم يمتلكها مستثمر اجنبي (مصدر ٣). و تحقق منها الحكومه ارباحا عن طريق بيع الاراضي!

و بالطبع سيبني المستثمر فيها فيلات جديده لذات الطبقه من المصريين التي تمتلك شاليها في الساحل الشمالي و فيلا في مدينتي و اخري في الشروق و طبعا ستريد تملك قصر من الوهم في العاصمه الجديده من اجل تأمين مستقبل الأحفاد.

طيب ما العمل؟

————–

الان و قد فهمتم الحقيقه. ما المفروض ان يحدث؟

انظر مثلا لمدينه مثل بورسعيد و العماره فيها التي ظهرت في القرن التاسع عشر علي يد المخططين و المعماريين الإيطاليين و الفرنسيين (مصدر ٤ و الصوره الثانيه الملحقه). كذلك انظر لوسط البلد في القاهره و جاردن سيتي و تخطيطها ستكتشف كيف يجب ان يكون تخطيط المدن في مصر. ستكتشف التالي:

Myths_49_Desert_Cities_3

١- ان الشوارع بها محلات تجاريه و ان الرصيف مسقوف. 

ليه الرصيف مسقوف بالذات في بورسعيد؟ لان الجو حار جدا و الشعب لا يمتلك سيارات. و بالتالي كي يشتري حاجاته يحتاج انه يمشي. و بالتالي الرصيف مسقوف لتجنب حراره الجو.

ايه اهميه الكلام ده؟ وجود محلات تجاريه علي الأرصفه وسط المباني السكنيه مهم جدا في بلد زي مصر. لان السكان عاوزين ينزلوا يشتروا حاجات من تحت البيت او من اماكن قريبه جدا يقدر الواحد يمشي ليها في الحر.

كمان المحلات الكتير دي بتشغل عماله كتير جدا. و دي نقطه مهمه انك تشغل الناس.

٢- نلاحظ كمان ان البيوت متقاربة من بعضها جدا. و ده نمط المعمار في الأندلس (المصدر ٥ و الصوره الثالثه).

Myths_49_Desert_Cities_4

ليه الكلام ده مهم؟ لان البيوت المتقاربة من بعضها بتعمل ظل و بالتالي يتقلل تأثير الحر.

و النمط ده بدأ يظهر في فلوريدا و اماكن حاره كتير في العالم و بقي نمط معماري اسمه “المعمار الجديد” او نيو اربانيزم (مصدر ٦).

طبعا السيسي عاوز زي دبي. يعني ناطحات سحاب بدون جراجات و اماكن مخصصه فقط للاغنياء من داعمي الانقلاب (أثبتنا قبل ذلك خرافه تمني ان تكون مصر مثل دبي او الدوحه – مصدر ٧).

٣- نلاحظ كمان ان مدن القناه كلها كانت ذات اتصال مباشر بالقاهره و بمدن الدلتا و بسيناء عن طريق وسيله النقل وقتها و هو القطار. لان المخطط العمراني وقتها كان عاوز فعلا ينقل الناس لمدن القناه الجديده و عارف ان الشعب المصري محتاج يزور أهله و علي فكره كثير من الأهل دول كانوا في سينا و فلسطين و بالتالي ربط مدن القناه بشبكه قطارات حديثه (وقتها) بمدن و قري المحيط.

ده المخطط العمراني الطلياني و الفرنساوي ايام الخديو سعيد و اسماعيل اللي اتعلمنا في المدارس انهم باعوا البلد. طبعا المخطط الحديث “الوطني” تحت “الحكومات الوطنيه” مش عاوز المصريين الجرابيع يزورا المدن الجديده دي خالص لأنهم شعب ياي بلدي و بيئه. يجوا بس يمسحوا و ينضفوا و يرجعوا بالميكروباس و ببعدين يتشعلقوا في تاكسي سرفيس و لا بتاع دي مشكلتهم هم. المهم يرجعوا مطرح ما جم عشان ميشوهوش شياكه البلد (اسطوره الشياكه – مصدر ٨).

٤- نلاحظ كمان في بورسعيد و هي انجح مدينه جديده في تاريخ مصر، ان المخطط ليها بني حي إفرنجي و عمل حي عربي و عمل حي للمصالح الحكوميه بينهم. ليه؟

لانه عاوز الافرنج يكونوا موجودين و أهل البلد كمان. بس وقتها كان في طبقيه. فهو مش عاوزهم يختلطوا قوي. لكن المخطط الأجنبي عارف ان الاتنين حيحتاجوا المصالح الحكوميه و انها تكون قريبه منهم و ممكن انك تمشيها. لحد النهارده مدينه بورسعيد سهل المشي فيها من حي للتاني برغم ٦٠ سنه من حكم الفاشيه العسكريه!

طبعا المخطط العمراني الوطني العسكري مش عاوز حي للعرب. هو عمل بس حي للإفرنج بس. مدينتي و الشروق و السليمانية و غيرهم، كل دول احياء للإفرنج بغير احياء للعرب. لان أهل البلد غير مرغوب فيهم!

نتعلم من العالم: تجربه جنوب اسبانيا 

————————-

هناك تجربتان في العالم لبناء مدن عمرانيه جديده فشل المخطط المصري في الاستفاده منهما لانه مش عاوز و مش عارف.

الاولي هي تجربه تنميه ماربيلا في اسبانيا ! و للعجب استعارت مصر الاسم دون الفعل.

ماربيلا و مدن الساحل الجنوبي في اسبانيا تمت تنميتها علي ٣ محاور. هناك محور الشاطئ و محور الداخل و محور الصحراء. محور الشاطئ هو شارع علي البحر مثل كورنيش اسكندريه (بدون نوادي الضباط) و عليه محلات صغيره (لتشجيع العماله) علي طول الطريق معظمها مسقوف. و يستطيع اي إنسان ان بتمشي فيه و عليه كذلك الفنادق. محور الداخل و به المولات الضخمه و الريزورتس و الكومبوندات المغلقه و ملاعب الجولف. و اخيرا محور الصحراء و به المصانع و أماكن اقامه العاملين.

قارن ده بمصر. حتلاقي ان الساحل الشمالي به فقط محور الداخل و به الكومبوندات المغلقه. محور الشاطئ في مصر حكر علي الأغنياء. و الفقير العامل يعمل لنفسه بيت غير مرخص علي مدخل الكومباوندز! عشان تجي الشرطه و الجيش تهده طبعا. عجب فعلا!

تجربه برازيليا

————-

في الخمسينات قرر رئيس البرازيل المنتخب كوبتشيك (خد بالك من المنتخب دي) انه يعمل عاصمه جديده للبرازيل. عمل مسابقه (خد بالك من موضوع مسابقه ده). رسيت علي اتنين من افضل المعماريين في العالم: لوشيو كوستا و واحد تاني اسمه نيمار (مصدر ٩).

الاتنين كانوا اشتراكيين. عملوا مباني للمصالح الحكوميه و جنبها مساكن الموظفين و بينهم شبكه طرق ضخمه بس عملوا ان الموظف العادي و الوزير يسكنوا في نفس المبني. كمان عملوا المساكن بحيث انها متقاربة من بعضها و فيها محلات كتير عشان الناس تقدر تعيش.

مع ملاحظه ان أوسكار نيمار اللي خطط برازيليا رفض الانقلاب العسكري في البرازيل و حاربه و اختار انه يعيش في المنفي الاختياري في البرازيل لحد الانقلاب اما سقط في البرازيل (قصه حياه نيمار – المصدر ١٠).

و الله العظيم الذي لا اله الا هو الاحتلال البريطاني كان ارحم بأهل مصر مما يحدث في مصر الان. و الله العظيم هذا حرام. تخلصوا من الاساطير (الاساطير السابقه كلها مجمعه في مصدر ١١).

المصادر:

——-

١- مصر بلد شحيحه المياه:

http://www.ecomena.org/tag/water-scarcity-in-egypt/

٢- قصه طلعت مصطفي و سوزان تميم:

http://www.albawabhnews.com/866035

٣- فضيحه عاصمه السيسي الجديده:

http://www.ft.com/cms/s/2/2de8d09c-045a-11e5-a5c3-00144feabdc0.html

٤- تخطيط مدينه بورسعيد:

http://archnet.org/system/publications/contents/9097/original/DTP101580.pdf?1394145024

٥- نمط المعمار الاسلامي في الأندلس:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_riad

٦- نيو اربانزم:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Urbanism

٧- اسطوره مصر يجب ان تكون مثل دبي او الدوحه:

https://jawdablog.org/2015/05/01/egypt_taboo_we_want_to_be_as_dubai_and_doha/

٨- اسطوره الشياكه:

https://jawdablog.org/2015/02/11/egypt_taboo_38_look_cool_in_egypt/

٩- قصه بناء برازيليا:

http://www.aboutbrasilia.com/facts/history.php

١٠- قصه حياه أوسكار نيمار:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Niemeyer

١١- الاساطير السابقه:

https://jawdablog.org/category/الأساطير-و-التابوهات-في-السياسه-المصر/

2 thoughts on “مدن الصحراء الجديده قصور من الوهم … الاسطوره ٤٩

  1. Pingback: !سكة الكواكبي … الحلقه ٨ … الزحمة و الاستبداد | JAWDA

  2. Pingback: تعامل الاعلام المصري مع كارثه الطائره الروسيه … أوعي تصدقهم بعد كده | JAWDA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s