الرحمه حلوه! خليك إيجابي … الحلقه الثانيه

be_positive_2

احنا في جوده الصراحه زهقنا. بقلنا عده أسابيع بنكتب أرجوكم خليكم إيجابيين. و قلنا احنا فاهمين أنكم خايفين فكتبنا طرق ازاي تبقي إيجابي و ضد الانقلاب (و سميناه حتي كيمو) من غير ما تتعرف و في نفس الوقت تأثيرك حيكون اكبر من المظاهرات (مصدر ١). الحقيقه كأننا نؤذن في مالطه. الصراحه نحن قاربنا علي الاكتئاب و الابتعاد. يعني انت فاكرين ان الموضوع بالساهل؟ او متخيلين ان قوه خارجيه حتوقع كيمو و بعدين تجي تقول للشعب المصري اتفضل ادي حرياتك و ديمقراطيتك أهي؟ الصراحه ده يبقي اسمه هبل! و هذا الهبل (لا نجد له لفظ اخر) موجود في الردود. يعني نلاقي واحد يقول لنا: “ادعي معانا ان ربنا يوقع الظالمين في بعض و نخرج منهم سالمين”. طيب يا سيدنا الشيخ دعينا و بعدين نقعد في البيت؟ اي دين ده؟ أكيد مش الاسلام. ممكن يكون اسلام البحيري. لكن مش الاسلام بتاعنا!

و بعدين يجي واحد تاني يقول لنا في تعليق علي المقاله الأخيره في سلسله اسقاط كيمو عندما طلبنا من الناس ان يدخلوا علي مواقع الصحف العالميه الكبري و ويكيبيديا و اكسيبيديا لكشف الانقلاب و اتباعه و كتابه الحقائق (مصدر ٢)، يقول في تعليقه “الكل كشف سلميتكم في جوده و انها لا تودي لشيئ و الواجب الان هو الكفاح المسلح”.

السؤال هو هل نحن منعناك؟ و هل من يريد الكفاح المسلح ينتظر استئذاننا؟

كلها حجج فارغه.

ثم نشرنا مقاله اخري عن كتابه رساله لأحد مديري الشركات العالميه التي تريد الاستثمار في مصر لحثه علي عدم الاستثمار في مصر. فتكون بعض الردود كالتالي: “و حتعمل ايه الرسايل” و “نحن لا نتعامل مع الغرب الكافر”.

يا نهار ابيض!

هذه حاله من المرض النفسي الشديد. اولا: هذه الرسايل ان كانت باعداد كبيره فلا يوجد مستثمر في العالم يريد ان يعرض نفسه لمخاطر استثمار في بلد لا يريده اهلها. هذه ابسط قواعد الاستثمار. ثانيا. هذا الكلام عن عدم التعامل مع الغرب هو من اعجب ما راينا. يعني نترك الدوله المصريه و الانقلاب يأتي بسلاح من الغرب و أموال من الغرب عشان حضرتك تقول نحن لا نتعامل مع الغرب. امال انت بقالك من الحمله الفرنسيه بتعمل ايه غير التعامل مع الغرب. و العجيب انه بيرد و يكتب الكلام ده علي فيسبوك. و الله العظيم لقد انتحر المنطق! و كلها حجج فارغه للتملص من ان يكون الشخص إيجابي.

و قد هرمنا في جوده. و لن نترككم قبل ان تصبحوا إيجابيين.

و ادي فرصه رهيبه أهه. موقع ان بي ار هو موقع الشبكه الإذاعية في امريكا و هي اهم اذاعه في امريكا و يسمعها و يقرأها كل المواطنين الامريكان بصرف النظر عن انتماءاتهم السياسيه. الموقع طبعا جايب خبر الحكم علي مرسي بالإعدام (مصدر ٤) و ده كان علي فكره الخبر الاول في امريكا و ما زال لحد ما.

طبعا ناس كتيره دخلت علقت. التعليقات بتقول حاجات من نوعيه (اللنك هنا http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/05/16/407214797/egyptian-court-hands-morsi-a-death-sentence):

١- مرسي كان بيأخون الدوله.

٢- الاخوان قفزوا علي الثوره التي قام بها الشباب الطاهر.

٣- مصر بلد غير ديمقراطيه و المصريين ما يستاهلوش الديمقراطيه.

طيب انت مطلوب منك تعمل ايه؟

ادخل و سجل حساب علي الموقع (http://www.npr.org/templates/reg/login.php?returnUrl=%2Fsections%2Fthetwo-way%2F2015%2F05%2F16%2F407214797%2Fegyptian-court-hands-morsi-a-death-sentence%23commentBlock) و لو بأسم مستعار و بريد مستعار. مش مهم. انت حتلاقي الناس كلها عامله كده.

و بعدين اكتب تعليقات علي الخبر. التعليقات تكون مهذبه و هادفه و ترد بالمصادر. ادي نموذج لما تكتبه و بالإنجليزي كمان:

1- Egypt today is not a free country in the aftermath of the 2013 coup. Why does the United States support a military dictatorship.

2- dictatorship in the Middle East is what led to 9/11. Why can’t the US government learn that lesson.

3- as an Egyptian citizen I yearn for and deserve democracy like the American people. Don’t patronize me nor lecture me on who should I elect as my government.

4- Dr Morsi was freely elected by the Egyptian people. His party won 5 out of 5 elections? Is the answer to that jailing and executing them in farcical trials with no due process? Is that what the American constitution and the American people stand for.

5- the so called “ikhwanization” is quite honestly none of anybody’s business because a- there is no credible evidence it took place and b- it mere not means that the winning party was installing its people as political appointees. Why doesn’t the United States ban political appointees? Why was not Andrew Jackson for example executed for appointing his party members to political positions in the US government.

The Egyptian people today are subject to torture. 1000 people at least were killed by Sisi regime. 40,000 people are political detainees and prisoners of conscience. Human rights organizations including amnesty international and human rights watch call what is happening in Egypt a crime against humanity.

ملكمش حجه!

المصادر:

——–

١- سلسله اسقاط الانقلاب:

https://jawdablog.org/category/الانقلابات-العسكرية/كيف-تكسر-الإنقلاب/

٢- التفاعل مع وسائل الاعلام العالمي لاسقاط الانقلاب:

https://www.facebook.com/jawda.org/posts/845477218855826

٣- كتابه رسائل للمستثمرين العالميين في مصر:

https://www.facebook.com/jawda.org/posts/847998691937012

٤- خبر ان بي ار عن الحكم بإعدام د مرسي:

http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/05/16/407214797/egyptian-court-hands-morsi-a-death-sentence

 

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s