فاكرين صفر المونديال ؟؟

zero_mondial

يبدو اننا ننسى !!.. نفس الأشخاص. . نفس أجهزة الدولة. . نفس الإعلام.. في 2004 خرجت علينا الحكومة المصرية و الإعلام بان مصر ستستضيف كأس العالم في 2010 .. و هذه فرصة عظيمة و ستوفر فرص عمل و سياحة و فلوس .. و كله قعد يغني و يحلم ..و يتكلم كأن مفتشين الفيفا هبل .. ما يعرفوش ان مصر ليس بها شوارع و لا بنية تحتية ..ولا حمامات عامة ..ولا استقرار سياسي … بس كان وقتها بصراحة كان فيه شوية كهرباء و مياه لا تنقطع . (دلوقتي حتى الكهرباء والماء و التليفون موجود بالصدفة! ! )..

و جاءت زيارة الوفد من الفيفا.. فضوا الشوارع علشانهم ..فاكرين الوفد حيضحكوا عليه بشوية اغاني و صور و فوتوشوب. . طبعا كانت الفضيحة ان جنوب افريقيا حصلت على 14 صوت ..و المغرب 10 اصوات ..و مصر .. صفر !.. زيرو!!.. طبعا الحكومة المصرية و الإعلام حاول يداري الفضيحة. . و يقول ان مصر حققت إنجازات تاريخية. . و ان مؤامرات الأعداء لان مصر مستهدفة. .منعت الحصول على استضافة بطولة. . بعد ان صرف علي الدين هلال امين عام الحزب الوطني 43 مليون على ملف فاشل !!…

و الطريف ان من كان يقول كلام عاقل مثل ان فرص مصر ضعيفه كانوا يتهمونه بانه لا يحب مصر ولا يحب الخير لها !!! تمام مثل اليوم … مش عارف ليه رائحة صفر المونديال في الأفق! !!

[د. خالد عمارة]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s