تعالوا نفهم الاقتصاد ببساطه … الحلقه الثانيه: سعر الصرف

في هذه السلسله نتعرف علي المفاهيم الاقتصاديه بلغه عاميه سهله و نطبقها علي وضع الاقتصاد المصري. نأخذ في هذه الحلقه سعر صرف الجنيه المصري.

الموضوع ده بياخد اكثر بكثير من حقه في نقاشات المصريين. طبعا الجميع سيستغرب. الحقيقه ان سعر صرف الجنيه او اي عمله نتيجه و ليست غايه. بالعكس في أوقات تبقي عاوز ان سعر صرف العمله الوطنيه يكون ضعيف!

طيب نبدأ الاول نفهم. طيب ايه الحاجات المهمه في اي اقتصاد؟ في ٤ حاجات اهم من اي شيئ اخر:

١- نسبه نمو الاقتصاد: لو الاقتصاد ينمو بسرعه فهذا دليل عافيه. نمو الاقتصاد معناه دخل الناس بيزيد و مستوي معيشتهم بيرتفع. الدول الناميه زي مصر محتاجه تنمو ١٠٪ علي الأقل كل سنه. ليه؟ لان ١٠٪ نمو في السنه معناه ان الدخل يتضاعف كل ٧ سنوات. يعني في خلال ٢٠ سنه الدخل يزيد حوالي ٨ مرات. يعني في ظرف جيل واحد تنتقل مصر من دوله فقيره الي دوله ذات متوسط دخل مثل دول شرق أوروبا او تركيا او امريكا اللاتينيه .

٢- البطاله: لان ده الهدف الأساسي لأي سياسه اقتصاديه و هي تشغيل الناس في مهن مفيده تعظم استغلال طاقاتهم. و ده مش بس هدف اقتصادي. ده هدف سياسي و اجتماعي. لان المواطن الذي يعمل بأقصي إمكانياته و يحصل علي عايد مناسب سيكون مواطن سعيد و ينشئ أسره سعيده.

٣- التضخم: و هو ما تعرضنا له في الحلقه الماضيه. و هو جيد في بعض الأحيان عندما بحدث نمو. لكن عدم السيطره عليه تلتهم كل عوائد النمو.

٤- عداله توزيع الدخل: هل كل الدخل رايح للقله ام يذهب للجميع.

فاكرين طبعا مبارك لما قال ان عوائد التنميه في الطريق!

زي ما انتم شايفين سعر الصرف مش داخل إطلاقا في المواضيع الهامه الا بقدر تأثيره علي الأربع حاجات دول.

طيب و الديون؟ و لا حتي الديون مهمه الا بقدر تأثيرها علي الأربع حاجات دول. طبعا عند حد معين تكبل الديون نمو الاقتصاد. لكن الاقتصاد الذي ينمو بقوه ممكن يبقي عليه ديون يستعملها للاستثمار و النمو ثم يسددها لاحقا. زي مثلا الطالب الذي يأخذ ديون ليدرس الدكتوراه في الهندسه ثم يعثر علي وظيفه مجديه و تصبح الديون جزء يسير من دخله.

نرجع لسعر الصرف. الجنيه و الدولار و كل عملات العالم أصبحوا سلع تباع و تشتري و تخضع لقوانين العرض و الطلب. يعني لو الطلب زاد علي الدولار يزيد سعره مقابل العملات الأخري. و هكذا.

طيب ليه مثلا الحكومه ما تخليش السفن في القناه تدفع بالجنيه المصري و يبقي ده حل سحري لزياده سعر صرف الجنيه لان كده الطلب عليه حيزيد؟

الاجابه ان ده كلام أي هبل و للاسف يذكر في صحف مثل الأهرام مثلا.

ليه بنقول كده. لان الحكومه عندها التزامات شراء محدده لسلع بالدولار. مثلا القمح. و تذهب كل عوائد القناه لتمويل جزء مما تستورده مصر و لا يكفي حتي. لذلك لو أخذت الحكومه رسوم عبور القناه بالجنيه فإنها ستحوله مره اخري لدولار حتي تكفي مصاريف الاستيراد. يعني تكلفت الحكومه دفع رسوم تغيير العمله فقط دون اي تأثير علي سعر العمله.

طيب ازاي نغير سعر صرف العمله؟ يعني مثلا لو عاوزين الجنيه سعره يزيد نعمل ايه؟

بسيطه جدا. تزود الطلب علي الجنيه و تقلل الطلب علي الدولار.

تقلل الطلب علي الدولار انك تقلل الاستيراد و تزود حصيله العملات الاجنبيه للدوله.

ازاي تقلل الاستيراد. انك تنتج محلي. و زي ما اتعلمنا المره الماضيه. الانتاج يحتاج استثمار. و الاستثمار اما محلي او دولي. المحلي لازم تقلله سعر الفايده و الدولي محتاج أفكار و محتاج حوافز سنتعرض لها في حلقه منفرده.

ازاي تزود حصيله العملات الاجنبيه في الدوله؟ سياحه اكثر. و الاهم بالنسبه لبلد زي مصر: انتاج بغرض التصدير. تصدر فتجيب دولار و يزيد الدولار في البلد فسعره يقل. و بنقول ان الانتاج بغرض التصدير اهم من السياحه لان مصر تقع في منطقه صعبه سياحيا جدا. اي قنبله في اسرائيل حتي بتخلي السياحه في المنطقه كلها تختفي لمده عام.

طيب عرفنا ازاي نقلل الطلب علي الدولار و نزود المعروض منه. ازاي تزود الطلب علي الجنيه؟

انك تجيب شركات تشتغل في مصر و طبعا الشركات دي عاوزه تدفع مرتبات و المرتبات حتكون بالجنيه لذلك يزيد الطلب علي الجنيه. و طبعا الموظفين و العمال دول حيشتروا منتجات و يستهلكوا اكثر فيزيد الطلب علي العمله المحليه.

المصيبه تحدث لو الشركات دي تيجي مصر و تشغل ناس و بعدين كل اللي يشتروه مثلا يبقي مستورد. في الحاله دي انت زودت الطلب علي الجنيه و علي الدولار بنفس القيمه. و بالتالي يبقي سعر الصرف زي ما هوه.

و لذلك نحن ضد سياسات مبارك و السيسي الاستهلاكيه. لانها تعتمد علي الاستهلاك الاستيرادي و لا تعتمد علي الانتاج.

لذلك يقال ان سعر صرف العمله يعتمد علي ميزان المدفوعات. يعني هو ميزان بين عملتين. لو زودت ناحيه من الميزان و زودت الناحيه التانيه بنفس القيمه لن يتأثر الميزان. لو زودت الطلب علي الجنيه و زودت الطلب علي الدولار بنفس القيمه لان سياستك استيراديه لن يتأثر سعر الصرف.

فهمنا سعر الصرف؟ جميل.

ما هي اهميه سعر الصرف؟

————————

بلد زي الصين مثلا يهمها ان سعر صرف اليوان الصيني يظل منخفض امام الدولار (المصدر الثاني). ليه؟

لان الاقتصاد الصيني يعتمد علي التصدير بالذات لامريكا. اليوان منخفض معناها ان سعر الصادرات الصينيه يفضل منخفض و بالتالي تطل الصين محتكره لسوق تصدير المنتجات الاستهلاكيه في العالم.

طيب ليه مش بيحصل في الصين زي مصر. انه لما الجنيه ينزل الاسعار هناك تزيد؟

مصر دوله تعتمد علي الاستيراد. لذلك لما الجنيه بينزل سعر كل الحاجات المستوردة مقدر بالدولار و بالتالي يزيد سعرها بالجنيه.

الصين دوله مصدره. و لا تستورد الا أشياء مثل الطائرات و السلع عاليه التقنيه مثل الآي فون مثلا. و بالتالي لا يتأثر المواطن العادي كثيراً بانخفاض سعر اليوان.

طيب ازاي حكومه الصين تحافظ علي سعر منخفض لليوان امام الدولار؟ انها بتشتري الدولارات من السوق الصينيه و تعطي في مقابلها يوان بسعر منخفض. ثم تأخذ الحكومه الصينيه هذه الدولارات و تشتري بها سندات الحكومه الأمريكيه حتي تحصل علي فايده عن هذه الدولارات.

لذلك طبعا لما يتحدث المصريون عن صراع أمريكي صيني و ان العرب ينتظرون صعود الصين كي ينقذوا العرب و المصريين، فإننا نضحك من ضحاله هذا الحديث. ليه؟ لان الارتباط بين الاقتصادين الصيني و الامريكي و الاوروبي و الياباني اصبح الان ارتباط عضوي. الصين تحتاج الاستثمارات الأمريكيه و التقنيه الأمريكيه و السوق الأمريكيه للتصدير. امريكا تحتاج العماله الرخيصة في الصين و شراء الصين لاذون الخزانه الأمريكيه للحفاظ علي سعر الفايده المنخفض في امريكا.

طيب ليه مصر لا تفعل مثل الصين و تقلل سعر صرف الجنيه؟

لان مصدر دوله مستورده مره اخري. ممكن تلجأ مصر لهذا الأسلوب لو بدأت برنامج للإنتاج و التصدير من اجل ان تقلل اسعار منتجاتها المصدره. من غير ذلك لا قيمه له.

الانتاج هو العامل الحاسم. أنتج الاول و بعدين أتكلم. طول ما انت عاله علي العالم ملكش كلام. و زي ما قلنا هم ٤ عوامل مهمه (أرجع لأول المقال).

تأثير الاحتياطي النقدي

———————

يتردد كلام كثير عن الاحتياطي النقدي و قطر و سحبها فلوسها، الخ.

الاحتياطي النقدي صمام أمان للتعامل مع التغيرات المرحلية قصيره الأجل في سعر العمله. يعني ايه؟

زي سعر اي حاجه بيحصل فيه تقلبات. يعني مثلا لو سوق فيه ٢ بياعين طماطم. واحد منهم جه يوم و كان مريض. أكيد اليوم ده سعر الطماطم يزيد جدا جدا وفقا لقانون العرض و الطلب. الا اذا كان في بياع واقف و مستعد و مخزن شويه طماطم ليوم زي كده. يقوم نازل بايع الطماطم اللي مخزنها عشان يحافظ علي السعر في اليوم ده. احتياطي البنك المركزي بالضبط زي البياع ده.

لكن هل ده يؤثر علي متوسط سعر الطماطم في الموسم كله؟ أكيد لا؟ متوسط سعر الطماطم في الموسم كله بيتأثر بالتوازن بين كميه المزروع من الطماطم و حجم الاستهلاك.

احتياطي البنك المركزي تأثيره مرحلي و موقت و محدود. الاتجاه العام يتأثر فقط بميزان المدفوعات ككل.

طبعا بياع الطماطم هذا محتاج يبقي عنده مخزون معقول يقدر يتعامل به مع الأزمات المرحلية.

لكن البنك المركزي الشاطر يقدر يفرق بين ازمه وقتيه يقدر يتعامل معاها و يرمي فيها المخزون بتاعه او اتجاه عام اكبر بكتير من قدراته.

الزياده الحاليه في سعر الدولار عالميه. لان الطلب علي الدولار بيزيد الان في العالم كله نتيجه النمو الكبير في الاقتصاد الامريكي (المصدر الثالث) و الأرباح الضخمه التي يحققها سوق المال الامريكي. لذلك لو مستثمر وضع فلوسه في البورصة المصريه و شايف حركه سوق المال الامريكي و شايف انهيار سعر البترول (يعني تراجع اقتصاديات الشرق الأوسط) أكيد حيبيع اسهمه في السوق المصريه بالجنيه و يشتري دولار و يشتري اسهم امريكيه. و ده معناه زياده الطلب علي الدولار و زياده المعروض من الجنيه يعني زياده سعر الدولار.

و ده يفسر انهيار البورصة المصريه في نفس وقت زياده سعر الدولار.

أيضاً عامل مهم كما تعلمنا و هو تسارع الاستيراد و تباطؤ الانتاج نتيجه إغلاق المصانع في مصر مؤخراً حيث وصل الفارق بين الاستيراد و التصدير الي أسوء مستوي في تاريخ مصر كلها و هو ٤٠٠٠ مليون دولار في شهر واحد (المصدر الرابع و الصوره الثانيه) بعدما كان في اتجاهه للتحسن وقت د مرسي.

معني ذلك ان كل العوامل تعمل ضد الجنيه المصري: مناخ عالمي موات للدولار. استيراد متسارع. تباطؤ في التصدير. يعني قله طلب علي الجنيه و زيادتها علي الدولار. يعني الدولار لازم يزيد.

طبعا شائعه سحب قطر فلوسها و الإشاعات حول تآكل الاحتياطي كلها عوامل مساعده و لكنها ليست عوامل أساسيه.

طيب ليه ده محصلش مثلا في السوق السعوديه؟ يعني البورصة في السعوديه نزلت برضه لكن سعر الريال ثابت أمام الدولار؟

لان السعوديه لديها استثمارات في امريكا مقدارها ٤٠٠ مليار دولار او اكثر (المصدر الخامس). و بالتالي سهل ان تحول جزء من تلك الاستثمارات من الدولار الي الريال كما ان لديها احتياطي دولاري يقدر بحوالي ٧٠٠ مليار دولار (المصدر السادس) لذلك تستطيع التضحيه ببعضه علي امل تجنب الإعصار الحالي. يعني زي بياع طماطم معاه مخزون كبير فيقدر كل يوم يبيع منه علي امل انه الازمه تخلص قبل المخزون ما يخلص.

لذلك عندما يقول احدهم ان السعوديه كثر خيرها بتدي مصر فلوس. فإنها أعطت مصر ربما ٢٠ مليار في شكل ديون. و هو لا شيئ مقارنه بالاستثمار السعودي في امريكا مثلا.

كذلك يجب ملاحظه ان ٧٠٠ مليار دولار يبدو رقم كبير بالنسبه لحجم الاقتصاد السعودي (حجم الاقتصاد السعودي حوالي ٧٠٠ مليار دولار أيضاً).

ولكنه رقم غير كبير بالنسبه للاقتصاد الامريكي مثلا. و نقول ذلك لان المصريين يحبون التهويل. فشركه امريكيه واحده مثل والمارت و هي شركه مثل كارفور مثلا قيمه أعمالها السنويه حوالي ٥٠٠ مليار دولار.

فهمنا سعر الصرف؟

المصادر:

——-

١- الحلقه الاولي من تعالوا نفهم الاقتصاد ببساطه … التضخم.

https://jawdablog.org/2014/12/28/understand_economy_01_15/

٢- سياسه الصين في تخفيض سعر اليوان امام الدولار:

http://www.economist.com/economics/by-invitation/questions/should_china_allow_yuan_rise

٣- النمو المتسارع في الاقتصاد الامريكي:

http://www.reuters.com/article/2014/12/23/us-economy-gdp-idUSKBN0K111Y20141223

٤- تسارع الاستيراد و تباطؤ التصدير في مصر مؤخراً:

http://www.tradingeconomics.com/egypt/balance-of-trade

٥- استثمارات السعوديه في امريكا:

http://www.saudiembassy.net/latest_news/news11080903.aspx

٦- الاحتياطي الدولاري السعودي:

http://data.worldbank.org/indicator/FI.RES.TOTL.CD

٧- حجم الاقتصاد السعودي:

http://www.tradingeconomics.com/saudi-arabia/gdp

٨- حجم اعمال شركه والمارت الأمريكيه:

http://news.walmart.com/walmart-facts/corporate-financial-fact-sheet

 

2 thoughts on “تعالوا نفهم الاقتصاد ببساطه … الحلقه الثانيه: سعر الصرف

  1. Pingback: تعالوا نفهم الاقتصاد … “البورصة” … الحلقه الثالثه | JAWDA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s